Jde to Dobré Wow!
Srna - Objekty - Jakub-Hajek
Srna - Objekty - Jakub-Hajek
Srna - Objekty - Jakub-Hajek
Srna - Objekty - Jakub-Hajek
Srna - Objekty - Jakub-Hajek
Jakub-Hajek

Jakub-Hajek

Jakub Hájek

Informace, poznámkyZobrazit dílo na samostatné stránce

Srna, Leden 2012
Jako zadání klauzurní práce jsme dostali téma Zvíře jako kult. Při tomto tématu jsme se měli inspirovat buď kulturními - historickými skutečnostmi (symbolika, náboženství, mytologie) nebo si téma zpracovat subjektivně na základě vlastních emocí či prožitků. Já jsem si vybral druhý způsob. Proto i volba konkrétního zvířete nebyla směřována na nejznámější kultovní zvířata jako je pes, kráva, kůň… Vybral jsem si srnu a to proto, že je to tvor plachý až bázlivý, divoký a zároveň křehký, fascinuje mě na ní emoce, které v člověku vyvolává. Tedy jsem jí chtěl hlavně použít jako výrazový prostředek, při zachycení zániku. Snažil jsem se jí vymodelovat v okamžiku, kdy její život končí. V okamžiku kdy mizí, fyzická i psychická podstata všech tvorů a prostor i čas nehrají dominantní úlohu.
Při zpracování jsem se snažil o expresivní modelaci i výraz, ztrácí se anatomické rysy a zůstávají ty nejdůležitější. Zvrásněný povrch je pro mě odrazem vnitřní podstaty. Pohyb srny je zamýšlen tak, jako by byla ve stavu beztíže. Od začátku jsem chtěl, aby plastika byla v prostoru, k realizaci by mi pomohly struny-lanka vycházející z jejího těla, později jsem si uvědomil, že nejde jen o způsob uchycení, že sama napnutá lanka vycházející z plastiky, kontrastují se zvrásněným povrchem, evokují ve mně až somatické pocity bolesti strachu a hlavně zániku. V divákovi jsem chtěl evokovat pocit tísně. Struny pro mě symbolizují proces zániku. Plastika je šedá, tato barva je hlavní barvou expresionismu, který mám rád a vycházím z něj. Symbolicky je pro mě jako míšení bílé a černé, přechodem mezi životem a zánikem.

Použitá techhnika, software

laminovaná polyesterová pryskyřice, kov , rozměry 2,5 m x 2,5 m x 2,5 m
Pro přidání komentáře se přihlaste.
Miru
kvalita komentáře: 0 Miru 13. ledna 2015, 14:11
1 -
hibernace
kvalita komentáře: 0 hibernace 04. ledna 2015, 00:01
1 -
prostenikol.
kvalita komentáře: 0 prostenikol. 11. května 2014, 00:54
1 -
Vojtzek
kvalita komentáře: 0 Vojtzek 17. března 2013, 14:04
1 mm
Meala
kvalita komentáře: 0 Meala 17. března 2013, 13:52
1 -
Jitunel
kvalita komentáře: 0 Jitunel 06. prosince 2012, 18:20
3 dost dobré
PBV
kvalita komentáře: 0 PBV 02. srpna 2012, 15:06
3 -
Jakub-Hajek
kvalita komentáře: 0 Jakub-Hajek 08. června 2012, 19:01
pablo: Díky, od 18.6. začíná výstava našeho ateliéru v Chotěšově u Plzně v klášteře. Kde, bude k vidění i srna. Jsou to skvělé prostory a budou tam i parádní věci.
pablo
kvalita komentáře: 0 pablo 08. června 2012, 18:54
1.5 moc se mi to líbí
petrnick
kvalita komentáře: 0 petrnick 05. května 2012, 18:12
1 -
nestcanz
kvalita komentáře: 0 nestcanz 23. února 2012, 23:13
0.3 Trochu mi uniká spojitost zadání a výsledku, jinak je to šedivě děsivé, což je fajn.
kaya
kvalita komentáře: 0 kaya 19. února 2012, 13:15
3 -
Dee
kvalita komentáře: 0 Dee 19. února 2012, 11:09
1 Masakr..co dodat:-)
Nezn.uživatel
kvalita komentáře: 0 Nezn.uživatel 19. února 2012, 09:39
2 -
Avokilamas
kvalita komentáře: 0 Avokilamas 18. února 2012, 18:03
3 :smk:
Jakub-Hajek
kvalita komentáře: 0 Jakub-Hajek 18. února 2012, 16:30
hloupy_ivan: Kultura a umění zvlášť je jednoznačně zrcadlem doby – na tom se asi shodneme stejně tak na tom, že se to děje „skutečné odrážení je mimoděk, zpravidla docela nevědomky“. Jen nevím, zda úzkost, tíseň a odcizení je právě ta dominantní složka která skrze umění charakterizuje dobu. S funkcí umění bych si sám nehrál – to snad ani v současnosti popsat jednoduše nejde, zda-li vůbec a zda jsou nějaké obecné definici vůbec vhodné – to nevím, rozhodně snadné ne, ale to zase odbočuji. Sám bych se chtěl určitě více dozvědět o tom procesu, jak se podílí nevědomí/vědomí ať už kolektivní nebo individuální ale například i mystika na vzniku umění, či jaký má podíl na současné kultuře jako takové.
hloupy_ivan
kvalita komentáře: 0 hloupy_ivan 18. února 2012, 15:16
Jakub-Hajek: aha, to že ta krychle nemá primárně smysl svatyně mne hodně překvapilo - myslil jsem, že to je vlastně hned po konstrukční nutnosti hlavní důvod
Nerozumím dobře Tvé třetí větě - té s tím dominantním prvkem - asi jestli je odrážení doby dominantní funkcí umění? To bych si nemyslel: skutečné odrážení je mimoděk, zpravidla docela nevědomky, ale toho se ta Tvá věta možná netýkala. Tak jako tak to co jsem napsal se netýkalo nijak dichotomie mezi angažovaným a neangažovaným uměním, ten projev kolektivního nevědomí leze nutně ze všeho, ať už to je angažované, existenciální, nebo jiné.
Děkuju moc zaty poznámky k dílu, je to zajímavý.
Jakub-Hajek
kvalita komentáře: 0 Jakub-Hajek 18. února 2012, 14:31
hloupy_ivan: Teď už tomu rozumím. Zní to zajímavě, jak jsi to napsal a rozhodně na tom něco je. Otázkou je, jestli je to vyloženě dominantní prvek kultury – jako zrcadlo doby. S velkou pravděpodobností existenciální témata hrají mnohem větší roli než v minulosti. Mě osobně to přitahuje, na rozdíl zase od angažovaných témat. Sám si myslím, že v Srně není převládající pesimizmus, chtěl jsem, aby to vyvolávalo emoce, chtěl jsem analyzovat co pro mě přechod mezi životem a smrtí znamená a zahrnout do toho i tu fyzickou – somatickou složku. Ohledně té svatyně – to je věc co mě baví ohledně konstrukce a prostoru, přesto v téhle věci mi spíše šlo o kontrast mezi zvrásněním, organikou a geometrií, liniemi, to neznamená, že tento příměr to v divákovi nevyvolává.
Tyet
kvalita komentáře: 0 Tyet 18. února 2012, 13:42
2 hloupy_ivan: mám na věc stejnej názor, akorát ho neumím tak trefně formulovat
hloupy_ivan
kvalita komentáře: 0 hloupy_ivan 18. února 2012, 13:26
možná, že je problém ve slově "kultura" - je asi trochu zavádějící. Nemyslil jsem ani kulturu ve smyslu kulturních aktivit nebo kultivovaných projevů (ani kulturu bakteriální) - já to používal ve smyslu společnosti/civilizace. Protože eMeMeM zmíněná úzkost, tíseň, odcizení jsou hlavní protějšky proklamované nezávislosti, svobody a samostatnosti, jsou spolu s jejich zdůrazňováním posilovány a vylézají všude tam, kde je otevřeno kolektivnímu podvědomí/nevědomí. Umění funguje jako taková škvíra. Není tedy celkem nic zarážejícího na tom, že z toho současného často čiší úzkost, tíseň a odcizení. Zvláště jak čímdál tím zjevnější je jak to tu všechno visí v luftě, žádné kotvy to nemá, současná Evropa mi přijde trochu jako pokojík hrajících si dětí, dětí, které jejich hra už trochu omrzela a nevědí co si vymyslet, aby se zabavily...a přitom v nich čím dál víc narůstá podezření, že maminka už se nevrátí. :)
Jakub-Hajek
kvalita komentáře: 0 Jakub-Hajek 18. února 2012, 12:42
MMM: Jo Teď to chápu - sorry.hloupy_ivan: Já ti nerozumím - tvůj příspěvek o podvědomí kůltury.
hloupy_ivan
kvalita komentáře: 0 hloupy_ivan 14. února 2012, 22:52
MMM: já té Tvé reakci moc nerozumněl - ale nevím jistě, jestli můj otazník by byl stejný, jako autorův
MMM
kvalita komentáře: 0 MMM 14. února 2012, 10:18
Jakub-Hajek: Asi jsem to s tou stručností přehnal, ale byla to reakce na "Hloupy ivan" a podvědomí kultury. Ale je také možné, že jsem tvůj otazník nepochopil. Stává se mi to.
mello.p
kvalita komentáře: 0 mello.p 14. února 2012, 10:13
3 -
Jakub-Hajek
kvalita komentáře: -1 Jakub-Hajek 14. února 2012, 09:57
MMM: ?
MMM
kvalita komentáře: 0 MMM 14. února 2012, 01:21
hloupy_ivan: Jo, umělec se někdy odkope a kultura taky.
bosambo
kvalita komentáře: 0 bosambo 13. února 2012, 12:31
3 je to silný
BlackTangerine
kvalita komentáře: 0 BlackTangerine 12. února 2012, 14:36
3 :v19:
hloupy_ivan
kvalita komentáře: 1 hloupy_ivan 11. února 2012, 14:26
2 no ta konstrukce efekt dost ruší - asi by to bylo velkolepěší chycené jen do podlahy a stropu, ale je mi jasné, že to je asi problém. Možná že by konstrukci šlo udělat tak, aby evokovala oltář nebo svatyni, ale nevím jak, všechno co mne napadá je blbé a doslovné

MMM: umění asi vždycky, jako snad nic jiného zrcadlí podvědomí, nebo spíš část podvědomí kultury. Zajímavé mi přijde to, že dokonce i umění, které osobně považuji za nevalné, tak často funguje. Snad jen s menší citlivostí pro jednotlivé odstíny. Překvapuje mne, že jak se mi zdá, právě to vyjádření podvědomí nelze nijak použít za kritérium kvality díla, ačkoliv bych k tomu sám měl sklon. No, sám toho moc nevymyslím a to málo, co přečtu, to zase zapomenu :). H.I.
hato
kvalita komentáře: 0 hato 11. února 2012, 11:20
3 -
Jinotaj
kvalita komentáře: 0 Jinotaj 10. února 2012, 22:42
3 tak to jo !
Nezn.uživatel
kvalita komentáře: 0 Nezn.uživatel 09. února 2012, 18:16
1 -
Jakub-Hajek
kvalita komentáře: 0 Jakub-Hajek 09. února 2012, 15:44
Pepan_s: Díky, to velmi potěší.
Jakub-Hajek
kvalita komentáře: 0 Jakub-Hajek 09. února 2012, 15:40
MMM: Podobnosti k Hirstovi jsem se snažil vyhnout - nepracoval jsem s živým materiálem a ani jsem ho neměl jako vzor či předlohu. Nezobrazoval jsem smrt ale přechod. Zbytečná zkáza by tam byla, kdyby třeba bylo zvíře postřelené. Interpretací by mohlo být více, což je jenom dobře, stejně tak, jako že v současnosti se pracuje s celou škálou témat - každý si může najít to co mu je blízké.
Okilok
kvalita komentáře: 0 Okilok 08. února 2012, 23:16
3 -
slakinglizard
kvalita komentáře: 0 slakinglizard 08. února 2012, 21:50
3 :tlesk:
greyhound
kvalita komentáře: 0 greyhound 08. února 2012, 21:09
dávat*
greyhound
kvalita komentáře: 0 greyhound 08. února 2012, 21:09
ja vlastne asi nemužu advat body.D když mam -
.D
greyhound
kvalita komentáře: 0 greyhound 08. února 2012, 21:08
0 připomnělo mi to trochu i tohle taky pracuje z takovýmhle prostorem, jakože ono je toho asi hodně eště, ale tak pro inspiraci.)tu deformaci tak tuužtam má hodně vyraznou no ty to máš jakože je to fakt znatelné uhynuté zvíře.) http://www.hauserwirth.com/artists/6/berlinde-de-bruyckere/images-clips/
slamxcz
kvalita komentáře: 0 slamxcz 08. února 2012, 19:51
3 -
J.K.
kvalita komentáře: 0 J.K. 08. února 2012, 19:03
3 -
Nika
kvalita komentáře: 0 Nika 08. února 2012, 18:51
3 -
Pepan_s
kvalita komentáře: 0 Pepan_s 08. února 2012, 18:39
3 Před chvílí jsem viděl naživo. Je to silný, zíral jsem jak tele na vrata. :tlesk:
Nezn.uživatel
kvalita komentáře: 0 Nezn.uživatel 08. února 2012, 18:29
3 Pro mně nejsilnějším momentem je samotná instalace v prostoru.
anomy
kvalita komentáře: 0 anomy 08. února 2012, 18:11
3 -
tichavodabob
kvalita komentáře: 0 tichavodabob 08. února 2012, 17:48
1 -
malinovka
kvalita komentáře: 0 malinovka 08. února 2012, 17:35
3 -
Duffator
kvalita komentáře: 0 Duffator 08. února 2012, 17:14
3 Líbí se mi ta dynamika v kontrastu s mrtvolnym zevrenim.
MMM
kvalita komentáře: 0 MMM 08. února 2012, 17:10
1.5 Trochu jak Damien Hirst, ale bez formaldehydu. Ve mně to nevyvolává tíseň, ale smutek nad zbytečnou zkázou. Nejsem s to pochopit, proč je v moderním umění (neřeším -ismy, postmodernu a spol.) nezbytná úzkost, tíseň, odcizení. To je snad základní poznávací znamení.
Stefbal
kvalita komentáře: 0 Stefbal 08. února 2012, 17:06
3 :tlesk:
HumanART
Body od neregistrovaných

Složka Klauzury 1

ZS 2011/2012