DRAMATICKÉ
PŘEKVAPENÍ
( závěr )
Kostymérka se opovržlivě usmála do tmy.
„Nechte být. Vaše pojetí dává týmu moc
hezký rozlet. Je grandiózní, že!?"
„Milá paní, já osobně jsem zcela
nadšen - jsem nadšen!", otočil se
na kulisáka, který se trpělivě nakláněl
nad místem pro hudebníky v hloubce
pod jevištěm.
"Chlapče, ale cosi tu chybí, no ne!?"
„Pane režisére, ta umělá figura čeká
v naší divadelní dílně -" poškrábal se
na krku stavěč kulis.
„No to je pěkné, ale proč už dávno není
tato rekvizita, kde má být?! Má viset
u lůžka od začátku představení!",
zvedl hlavu a zrak se mu, i v tom přítmí,
nebezpečně zaostřil.
„To víte, ten krupšus po poslední zkoušce
vypadl ze smyčky - no a při pádu si ulomil
nohu -".
„Ale měl přece dvě, no nééé?!", režisér
vyskočil ze sedadla a pomalu zamířil
k bariéře hlediště a prostoru pro hudce.
„Jasně. Ale ta druhá hnáta se ulomila, když
technici toho panáka odnášeli do dílny -",
významně zasípal a krátce se rozkašlal.
„Bože, co to je za techniku! ", udeřil pěstí
do prkenné ohrádky, „teď tady budeme
čekat, než se mu ji uráčí rekvizitář znovu
našroubovat, nebo co?!"
„Kdo!?Já jsem přece tady, pane režisére!",
ozval se hlas rekvizitáře z balkonu nad
forbínou, „ a nemám na starost žádný
opravy materiálu.
To dělají totiž v dílnách divadla!"
„Myslím, že by se tam mohl prozatím, jako
náhrada, pověsit třeba -", ozval se poctivým
dřevem umocněný hlásek z imitace trezoru,
stojícímu vedle lůžka uprostřed jeviště.
„Já si do tý voprátky teda vylezu -", přerušil
po chvíli tichého napětí hereččin tvořivý
pokus Karlíček, který se již delší čas
pokoušel divadelníky nějak překvapivě
zaujmout.
A to hlavně krasavici, divu Kláru, která se
netrpělivě ukrývala za dveřmi v tajemné
almaře.
Nakonec ji to předepisovala ve scénáři
i hlavní role výrazně ambiciózní Omegálie.
Trvalo pár okamžiků, než se Karlík vysoukal
z podlahy jeviště přes židli až do oka provazu,
visícího od tahu pod stropem.
Prostrčil hlavu smyčkou. Ozvalo se krátké
zakašlání – a o poznání delší sípavý sten.
„Už sem v oprati, kolegové!", vcítil se na
zlomek sekundy do ošemetné role herecké,
otočil se ke skříni, „sem tam,Omegi!"
„Dobrá. Doufám, že na tom lanu se bude
za chvíli houpat ta správná figurína, že?!“,
ohlásil se režisér.
„Tak a můžeme konečně začít -“ pohlédl
do své vyrušené umělecké paměti,
„ s posledním dějstvím. Konečně!
Tož - tfuj, tfuj, tfuj!", zavelel k šálám po
stranách jeviště.
Utřel si stékající kapičky potu ze svého
velitelsky vyhlazeného čela.
„ A panstvo, nezapomeňte! Na veřejnou
generálku přijdou za dvě hodinky zástupci
donátorů, sponzorů – a vážení, také někdo
z kultury a tisku. A tým z -“, zapátral v mysli,
„ a lidé z nějaké televize.“
Reflektory zlidštily scénu, aby vzápětí
jejich svit zvolna ustoupil téměř k nule.
Bodový, který směřoval na lůžko, nabral
na síle.
Z chomáče přehozů na posteli se právě
pomaloučku vyhrabávala Koriána.
Ozvalo se několik ran na imaginární vrata
příbytku.
Na scénu vyběhl Golin, který se oprašoval
od drobných trosek vyražených dveří.
Rozhlížel se, pak se vrhl na ženu:
„Ha, co to vidím?!
Tvůj osobní věštec mrtev!
Ha!! Co jen mrtev?!
On tu visí na provazci, jako kdejaký kožich!
A ty, nevěrnice - živa?!
Chtíč tě vynášel do mračen - a teď tě
konečně i vroucně zahubí!", chytil Koriánu,
cloumal s ní - chvíli oba zápasili, až se žena
s kvílením zhroutila, uškrcená vedle lože
k zemi.
Rozběhl se k trezoru.
Vytrhl klíč ze zámku a vložil si ho do úst.
„Už tě nebudu potřebovat. Moje noční
převleky strouchnivý spolu se mnou!“,
vykřikl do prázdného hlediště, polkl a dýkou
se bodl do srdce.
Scéna pozvolna upadala do tmy.
Režisér vstal a začal tleskat.
„Opona jde dolů. Tak, to by bylo!“, vykřikl
na ležící herce.
„Kolegové, děkuji! Teď můžeme na kratší
odpočinek – a v šest vás chci všechny
vidět v šatnách.
Veřejná generálka začíná v osm, že?“
Nastal čas pro konečnou úpravu jeviště.
Poloslepá, polohluchá a přihrbená uklízečka,
se šouravě, téměř po čtyřech končetinách,
proplížila do šera scény.
Začala sbírat poházené obaly od bonbónů,
občas i navoněné papírové kapesníky.
Aniž by spatřila, kdo se na ni vyčerpaně
chvěje, hlavou odsunula židli.
Ta se tlakem stárnoucích svalů převrátila
a odkutálela až na okraj forbíny.
„Taky si mohli po sobě uklidit -“, odfrkla si
stařenka pod svůj mírně zakroucený, orlí nos.
Ozval se chrapot, sípání – a nakonec se
v divadelním prostoru rozhostilo jen šoupavě
mrtvolné ticho.
Slavnostní generálka tak mohla za pár hodin
nerušeně začít?