
„Hrdinové kapitalistické práce“ jsou reportáže Saši Uhlové, která pracovala pod změněnou identitou na nejhůře placených pracovních místech: v nemocniční prádelně, v závodě na zpracování kuřat, v továrně na výrobu sladidel, v třídírně odpadů a samozřejmě také jako pokladní v supermarketu.
Saša Uhlová měsíce sledovala, jaké mzdy zaměstnanci skutečně dostávají, a na vlastní kůži zažila pracovní podmínky lidí, které společnost přehlíží, přestože jsou pro její fungování nepostradatelní. Tyto zkušenosti popsala v reportážích, které knižně vyšly pod názvem „Hrdinové kapitalistické práce“ a byly také zpracovány v dokumentárním fimu Apoleny Rychlíkové Hranice práce.
Saša Uhlová uvedla, že chtěla jenom popsat, jak žijí lidé, které považuje za hrdiny. Lidi, kteří fyzicky pracují, ničí si zdraví ve směnných provozech, vidí své děti méně, než by chtěli, dostávají mzdu tak mizernou, že často musí žádat o příspěvek na bydlení. Zároveň by jim chtěla dodat kus odvahy, aby se uměli spojit ke kolektivnímu vyjednávání a vymoci si lepší mzdy i pracovní podmínky.
Lahvomat: Zákazník se obohatil nálezem lístku v lahvomatu a škodu musel pod dohledem hlídače a vedoucího vracet prodavači.
Poznámka: Při čtení druhé divadelní hry se doporučuje poslouchat soundtrack Vratné lahve.
Informace: (odpoledne) Prodavač nápojů, prosím na informace. Pán nám dneska vracel Bernard přepravky i se sklenicemi. Budeme potřebovat je prohodit za 3 prázdné kastle a jeden plný se 17 sklenicemi, jejichž nominální hodnota je 451 korun.
Informace: (večer) Prodavač nápojů, prosím na informace. Máte lístek, který jste měl odevzdat?
Prodavač: Zapomněl jsem v lahvomatu lístek, který jsem vám měl odevzdat na informace, takže to zaplatím na místě ze svých peněz.
Informace: Budeme o tom informovat hlídače a lístek možná dostanete tento týden nazpátek, protože se jedná o bezdůvodné obohacení.
Informace: (o den později) Prodavač nápojů, prosím na informace, nutné. Máme tady pána, který si včera vyzvedl lístek v nominální hodnotě 450 korun, který jste tu zapomněl.
Hlídač: (mluví k zákazníkovi) Pane, podle záznamu z kamerového systému jste včera našel jste lístek, který si v lahvomatu zapomněl náš prodavač. Vzhledem k tomu, že se v tomto případě jedná o krádež, tak záležitost vyřešíme na místě zaplacením 450 korun prodavači nebo zavoláme Městskou policii.
Zákazník: Já vám ty peníze donesu zítra.
Vedoucí: Buďto si peníze se mnou vyzvednete z auta a zaplatíte je hned anebo voláme Městskou policii.
Zákazník: Tak dobrá, já si peníze vyberu z bankomatu a škodu prodavači uhradím.
Prodavač: Jak jste na paná tak rychle narazila?
Informace: To je jednoduché, tento pán měl svoje kupní zvyklosti. Každý den vracel 3 piva a hned nám bylo podezřelé, že vrací lístek v hodnotě 450 kroun.
Prodavač: Děkuji vám za pomoc.
Konec
Poznámka: Děj se odehrává u obsluhovaného úseku:
Starší pán: Dobrý den, přál bych si 40 gramů salámu.
Prodavač: Bohužel vám nemohu vyhovět, protože váha váži od 1 deka nahoru.
Starý pán: Nemám zájem, tak neshledanou.
Prodavač (v tilchosti): Asi si chtěl vzít 3 kolečka k jednomu rohlíku.
Konec
Poznámka: Děj se odehrává v knihovně při výpůjčce knihy
Starý pán: (objednával si knihu) ...Utekl jsem z Osvětimi.
Knihomol: (zaslechl název knihy) Gratuluji.
Starý pán: Ale já myslel knihu.
Knihomol: Tak přeji příjemnou četbu.
Konec