HLUBOKÉ OKTÁVY
Zkouška
Žena si nervózně prohrábla chomáčky
kadeří na svoji olysalé hlavě.
Zarazila se.
Byla přece zvyklá na bujně rostoucí, ocelově
blýskavé černé vlasy, které ji kdysi živě
splývaly až téměř do poloviny zad.
Smutně vydechla a upravila listy hudebního
partu na stojánku klavíru před sebou.
Pohlédla na rotu sborových elévů, jak
skupinu ne úplně nejmladších sboristů
zlostně častokrát nazývala, a ještě víc
se zamračila.
"No, nic. Ale já z vás vystrojím něco takého,
čemuž se, vy hnusobní šlompáci, budětě
diviť!", nečekaně vykřikla do pochmurné
skalní výdutě, až ji od povadlých úst vylétly
pramínky zdrobnělé pěny.
"Ále, poťěžte sa, mám pre vás také dobrů
zprávu."
Muži i ženy na ten výjev odevzdaně
zírali, ale byli už za ty roky zvyklí, že si
jejich letitá šéfová umí sjednat, i přes
svoje často podivné nálady, náležitý respekt.
"Postavíme k vám navíc i druhů škvádru.
Mladů, nebojácnů, hezků a nezkaženů těma
vašima virkliš unapetytliš alt prožitkama.
A budětě sa v kunstartu obe grúpy dopélňovať.
Tož sa radujtě, ogáři!"
Tvořivě se usmála na zmatené pohledy
kolem ní.
Ruce na klaviatuře se posadily do hezky
rozvětveného akordu ef dur.
V kolektivu zpěváků si každý odvodil svůj
nástupní tón a potichoučku si jej uchovávali
ve zmatené paměti.
Klavíristka se zhluboka nadechla - a pohlédla
na placaté zvířátko, které blýskalo všemi barvami.
Třepetalo se, přichyceno za chlupaté nožky,
ve skalním výklenku přímo nad ní.
Dupla si, zavýskala, a její prsty se hbitě
rozběhly po černobílých ostrůvcích letitého
nástroje.
Asi po minutě melodie rázně utichla, jakoby
ji někdo právě vykopl z hrany mostu do
bezedné hlubiny.
Žena zrudla a zařvala: "Tož teda dosť!"
Zpěv se kolísavě také zastavil. Kdosi si
dovolil i tlumeně zakašlat.
"Té kvarty sú snáď o cihlu véš - a nemladé alt
řezník, ten sa furt něnaučííl stakatové frázovánie
floskulé! Tož, to si furt myslítě, že som dopádla
až - až z -", nemohla si právě přesně uvědomit,
odkud vlastně dopadla.
"Shora - z futér", zašeptala Evinka.
"Tak - ááá znovu!"
Šestkrát udeřila pěstí do ozvučného ostění
klavíru, až těleso trošku popojelo na levou
stranu.
Než se vzápětí znovu opřela do kláves,
stačila si mírně posunout i kolísavou, ze
dříví modelovanou stoličku, která snad
pamatovala kdoví koho asi z právě prvního
koncertu ještě pořádně nedorostlého Mozarta.
Sbor se snažil, co to v této napjaté dopolední
atmosféře šlo, neboť vidina brzkého oběda je
jakž takž přidržovala v duchu vzájemnosti.
Oběda?!
Ano - troška strakaté polívky, žvanec udusaného
prachu, který častokrát zaváněl bující směskou
z vytrvalého odpadu, hrnečky naplněnými, dle
ročního období, sušeným či čerstvým sádrovým
laskavcem.
Těm pokrmům se jednou říkalo špenát, podruhé
zelí nebo dokonce - ve sváteční dny - i zelená
bramborová směs. No, možná do ní občas
skutečně zapadla i nějaká ta zbloudilá, umělecká
představa.
A stále znovu a pořád dokola.
Sluneční paprsky, které do nitra dopadaly
rozeklanými škvírami před vstupní komorou,
naznačovaly, že se už konečně blíží obvyklá
polední přestávka.
Žena za klavírem vztáhla pravou ruku a na
okamžik jakoby její vypjaté tělo zmalátnělo.
Basový podklad ukončila dohasínající sextola
na tónu v mínusově jednočárkovém tónu á.
To nevěstilo opět nic dobrého.
Průvan v hrdlech sboristů okamžitě vyschl.
Jakoby všechny setnulo rázné ostří gilotiny.
A vypuklo hrozivé ticho.
Bylo tak dokonalé, že ani ozvěna si s ní
nevěděla rady.
Šéfová kupodivu jemně odsunula starověkou
hýžďu pod sebou, vstala a hebce upířím zrakem
vysála i poslední zbytek energie podařeného
pěveckého týmu.
"Hezučké!", vyprskla do sinalých tváří.
Letmo pohlédla na paprsky, které konečně
dopadly i na vystouplý kámen uprostřed
prostoru.
Zdomácnělá napodobenina létající chobotnice
už dávno necvičila nad její hlavou a očekávaně
opět přeskákala do hlubších zákrut této
prapodivné jeskyně.
Zůstal po ní jen duhový odlesk, něco jako
notně stylizovaný rentgenový snímek.