Antický činoherní výjev
PELOPONÉZOS A DIAR
2.dějství – vyznání
/Pokoj v soukromých prostorách hradu. Sedí v něm dívka v antickém závoji
a píše dopis. Na stole plápolá svícen./
Dívka /přemýšlí, škrábe se brkem na hlavě, rozhodne se/ :
Byť - jako dívka z rodu mocného, a i Peloponézose dcera jediná,
už váhat, mně nepřísluší. Naložím se slovy, jak se patří. Vyjevím
své city, ať dopadnou jakkoliv...
Můj nadevše zbožňovaný - ano, takto již odhalím, co v duši
cítím.
/Zastavuje psaní, rozmýšlí a pokračuje./
Jako úvod to není plytké zase tak...Můj nadevše zbožňovaný,
v srdci mém vášní sálá touha...ano, touha po mocném těle tvém...
Ne!
/zarazí se, přemýšlí/
Mocném těle tvém - to je blbost!
Po duševnu teplém, jako vánek jarní...ano, to bude přesnější!
Tak - teď už půjde to snadněji.
/Píše v tichosti a velice rychle.Na scéně zaznívá jen skřípot brka. Po chvíli text
dokončí./
Ach, celá třesu se vášní! Ještě, že krůpěje lásky mé rozpálené čelo
hasí.
/Pohlédne do listu na stole a čte./
Jen, co sluníčko loudavě dopadne na moje skráně - jen co Měsíček
přikryje lože mé, zrosena jsem celá, jako ropušnice v tůňce u naší
hradní brány...Snad neumělým tímto vyznáním ti otevru alespoň
jedno oko.
No, nezní to moc zaníceně?! Nezní...snad pochopí, že nyní je
na řadě on. Ano - on! Snad mě ale neznásilní přímo? Šmankote!
/Chce vložit dopis do obálky, zarazí se a list vyndá, v rychlosti přeskakuje text - doplňuje ho./
Mamama, tudle nudle, bzzz - ano, dopíšu to nyní až úplně dolů pod
svůj podpis: PS - jsem ještě panna.
/Vloží dopis do obálky, omotá ji provázkem, nakape vosk, zamáčkne prstenem, políbí ho
a vstává od stolu. Roztančí se radostí, cupitá k oknu - otevře jej, do prostoru dolehne
vítr a bouře, záclony vlají, - bere si svícen a odbaletí z místnosti. Zavírá dveře - tma na jevišti./
Po chvíli je slyšet štráchání, otevírají se dveře na protilehlé straně, do místnosti vchází pod
plachetkou osoba se svící. Scéna se rozsvítí do přiměřené intenzity.
/Osoba pod plachtou nahlíží pod stůl, otevírá zásuvky, skříň - něco hledá./
Žena s mušlí na hlavě:
Kde se ta důra pomatená skrývá!?
Kde jen může v tuto hříšnou dobu být!?
Ha, tady jsi? Ne... a tady...tady taky ne!
Fuj! Tady není - ale tady změnou zima krutá, krutě na mne
doráží!
Musím zabránit tomu všemu...čím později se dcera moje
milovaná dozví, že otec vlastní její v žaláři při ošpičatění věže
na smrt čeká, tím hřejivě ji poté k srdci opět pojmu.
Tak dosti chladu!
/Kráčí zimomřivě k otevřenému oknu, a zavírá jej. Vrací se ke
stolu, usedá a sundává si kápi. Vítr a zvuky bouře ustupují.
Hněte si hlavu - rozchloupá se. Zarazí se - vytahuje veliký hřeben
a upravuje si vlasy./
Ach Matulaji, můj opeřený blázínku, vidíš, co právě činím!? ...To
jen pro tebe se k ďáblu lísám...musím být přece jen tvoje háďátko.
Ze všech - v hradu i podhradí, to nejnenáviděníhodnější kobřisko
jedovaté?
Ne! Chci být jen tvou břečťankou ze všech křovisek tou
nejvoňavější!... / směje se chrochtavě/
Času dočkáme.
/Vstává od stolu, z podpláště vytahuje dlouhý meč a vkládá ho
do skříně./
Tak, ujednáno... jsem zde, v komnatě přece dcery moji nedbalé.
Můj krutý omyl z dětství a pružný věk její, nesmí přesto zlomit
vroucnou touhu moji! Ano - převesmírnou lásku moji
k božské kráse tvoji. Ach, Matulaji, vroucně mnou milovaný!
A její vykoupení nekonečné moji vášni pomůže.
Což nestrojím úklad nebetyčný...
/Pomodlí se, vstává, kráčí ke skříni, opět ji otevře - prohlíží si meč,
vkládá ho zpět, skříň zavírá a odchází.
Silý závan vichru rozráží okno. Do místnosti opět proniká venkovní
bouře a blesky./
Po chvíli se skříň otevírá a vystupuje z ní Matulaj. Za ním z ošacení ve skříni vypadává meč.
Matulaj se upravuje a zvedá meč. Po chvíli za ním z téhož nábytku vycházejí i tři jeho ochránci
v plné zbroji.
/Všichni si prohlížejí zbraň a diví se./
Matulaj :
Hlasy kolikerými, osude náš, promlouváš?!
Mám sluchu svému uvěřiti ... či meči?
Jak čarokrásně s řečí si Césariuska pohrávala!
... Tu líbeznice, tu čarodějka vilnosti!
A na co ten plát oceli? Že bych na lov měl vyrazit
a statnou kančici co nejrychleji složit?
/přemýšlí, zkouší ostří meče/
Ne! Napřed revoluční povinnosti a pak milostné
naladění...
/Všichni odcházejí ke dveřím. Matulaj se zarazí. Jde k oknu
a nahlíží do bouře. Vrací se. Otáčí se na svoji ochranku./ :
Kdepak jen se může Diar skrývat?... Musím ho najít
dřív, než sám pobije hlavou o bránu hradu. Nebo snad,
po špičkách a tajemně se vplíží přímo do komnat Peloponézosky?...
/Zarazí se, k divákům/:
Nebo snad - po špičkách a tajemně se vplíží přímo do komnat?!
Bylo to nakonec přece jen ve mně...zraju jako bobule voňavého vína.
Jsem snad z nebes seslaný - velký Matulajus ... a hýřivý poeta?
Za oknem zuří bouře, vichr dmýchá záclonami, Matulaj s vojáky odchází -
svíce na stole za nimi uhasíná.
O P O N A
(konec druhého dějství)