Jde to Dobré Wow!
Akční sci-fi trihller s Nicholasem Cagem, v kinech od 2. srpna 2007

NEXT

(Next)

Akční, Sci-fi, Trihller

USA, 2007, 96 min
Lee Tamahori
Nicholas Cage, Julianne Moore, Jessica Biel, Peter Falk


 

Až ten film dokoukám, dal jsem 4 hvězdičky

Cris Johnson (Nicholas Cage) umí věštit budoucnost. Nic extra, jen dvě minuty dopředu, které se týkají jeho samotného. Stačí mu to ale na to, aby si vydělával jako kabaretní bavič a sem tam si nenápadně přivydělal v casinu. Pak ale odzbrojil chlapíka, který by jinak zabil dva lidi. A protože každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán, jde po něm ochranka, pak policie a nakonec FBI. Dobře, FBI je nějaký chlapík s pistolí celkem putna. Federálové, v čele s agentkou Ferrisovou (Julliane Moore) mají větší problém - někdo propašoval do států atomovou bombu, která, když na to příjde, dokáže udělat v Kalifornii slušnou paseku a FBI chce proto využít Johnsonových speciálních schopností, aby bombu našli, a zneškodnili dřív než bude pozdě. To se ale Crisovi moc nelíbí, a tak poté (rozuměj před tím), co si poslechne, co mu vlastně chtějí říct, uteče, dřív než mu to stačí říct. Má totiž drobný problém. Ve svých vizích vidí dívku, která vchází do baru, ve kterém on sedí. Vidí ji opakovaně a rozhodně více, než dvě minuty dopředu. Nakonec se dočkal, a půvabnou Liz (Jessica Biel) se mu asi na 6tý pokus podařilo sbalit, a odjíždí s ní z města. Jenže Federálové jsou mu v patách. A teroristé, které poněkud děsí náhlý zájem o Crise, a kteří se ho tedy rozhodli v zájmu prevence zlikvidovat, jakbysmet. A co z toho nakonec bude?

Film Next (do kin půjde až v srpnu, takže český distributor se zatím neobtěžoval s vymyšlením českého názvu, až bude znám, doplním a upravím) je adaptací povídky Golden Man od sci-fi klasika Phillipa K. Dicka, podle jehož povídek vznikly mimo jiné filmy, jako Blade Runner, Minority Report, nebo Total Recall. Stejně, jako u předchozích zmíněných filmů se však tvůrci původní povídkou pouze inspirovali. Nemůžeme si proto vychutnat depresi, paranoiu a bezmoc, což jsou prvky pro Dickovu tvorbu typické. Místo toho před námi, zcela dle očekávání, leží jednohubka,jejímž jediným úkolem je donutit diváky, aby zaplatili za lístek a pak ji, chtě - nechtě strávili. Po shlédnutí ukázek jsem pocítil dávivý reflex a slabost ve spodních končetinách (a nutkání zabít člověka, který dělal triky), po shlédnutí filmu mi však vnitřnosti spokojeně vrní a v ústech cítím vcelku příjemný chuťový ocas. Next nemá s původní povídkou společného vůbec nic. Jako film ale obstálo , ačkoliv jsem to nečekal.

Největší koulí na noze byl od začátku samotný režisér. Novozélanďan Lee Tamahori. V roce 1989 se uvedl do všeobecného povědomí geniálním surovým dramatem Kdysi byli bojovníky, pak ale za deset let natočil jen dva filmy, o kterých jsem v životě neslyšel. Až v roce 2001 přišel (podle hodnocení) průměrný detektivní trihller Jako pavouk, v roce 2002 značně přetechnizovaná Bondovka Dnes neumírej a v roce 2005 zkompostování hodný ekl xXx : Nová Dimenze. Především v posledních dvou se projevily Tamahoriho sklony k megalomanství - CGI generovaná scéná s ledovci a paraglajdingem v Bondovi  a neuvěřitelně dementní honička Shelby vs TGV v xXx byly hlavním důvodem mé ostražitosti vůči jeho poslednímu filmu. Jistě, jsou zde 3 místa, kde Tamahori použil CGI, ve všech třech místech je (ne)kvalita triků značně iritující, ALE já čekal, že takhle bude vypadat celou dobu, což nevypadá. Next je v podstatě řadový trihller, s jednoduchým příběhem (který je tak akorát složitý na velmi příjemnou stopáž 96ti minut) a to "sci-fi" je tu vlastně tak mimochodem. Nejsou tu žádné létající lodě, blitkobušky, apod., jediný sci-fi prvek je samotné věštění budoucnosti, které je znázorněno velmi efektně, ale přitom neuvěřitelně střídmě. Akčních scén je tu pomálu a opět platí, že jsou provedeny velmi střízlivým, až úsporným způsobem, který ale nijak neubírá na jejich efektnosti. Už z té první, která spočívá v tom, že Nicholas Cage chodí Casinem a neustále se vyhýbá ochrance, je naprosto famózní, gradace je neuvěřitelná, a přitom... jen chodí Casinem a vyhýbá se ochrance. Výplň mezi akcí pak tvoří vata, která sice není nijak extra napsaná, ale je natolik ležérně podaná (a není jí zas tak moc) aby stačila nudit. Důležitou roli přitom tvoří herecké obsazení, jehož úkolem nebylo ani tak podat super výkon, jako spíš udržet oko diváka na plátně, což se, jako vždy skvělému Cageovi i rozkošné Jessice Biell daří na výbornou. Problém jsem měl s Julliane Moore, jejíž nekompromisní a přímý výkon přeci jen patří do jiné ligy. Ani ne tak herecké, ale filmové - jako bych sledoval agentku Starlingovou, její zarputilost každopádně k celkově uvolněnému projevu zbylých herců tak úplně neseděla. To ale může být čistě věc názoru. V čem se naopak asi všichni shodnou je solidní střih, a kamera. Uznávám,že v tomto směru nejsem plně kvalifikován, abych chválil, nebo kritizoval, ale přišlo mi, že volené úhly kamery, i prostřihání a návaznost záběrů dodávali filmu neuvěřitelné grády a v kombinaci se zajímavou hudbou měly na celkovém tempu filmu mamutí podíl.

Jediným problémem by tak mohl být značně podivný konec. Někomu může přijít geniální, někomu jako ztělesnění ubohosti, to si ale bude muset každý uvážit sám. Mě osobně přišel jako vcelku zajímavá třešínka na konec nečekaně povedeného filmu, který sice nebude nominován na Oscara za scénář, režii, herce, a už vůbec ne za efekty, ale který pobaví, a některé jedince možná i nadchne. A každopádně je to film, který napravuje reputaci režisérovi, který už se málem utopil v přemíře digitláních efektů.
 


Pro přidání komentáře se přihlaste.
  • Great.escape Autor
    Great.escape
  • 0 bodů
  • 0 komentářů
  • 0 hodnocení
  • 03. června 2007, 21:51
  • 3973 zobrazení
  • 0 oblíbené