|
Bojiště Země - Sága roku 3000 |
|
(Battlefield Earth - the Saga of the Year 3000) |
||
|
|
|
USA, 2000, 117 min |
||
Roger Christian |
|
|
John Travolta, Forest Whitaker, Barry Pepper, Kim Coates |
|
|
John Travolta a Forest Whitaker v apokalyptické sci-fi za 85 miliónů. A do prdele! Bylo nebylo, roku 3000 okupovali naši planetu Psychloni. Nejmíň 2 a půl metru vysoké, nebezpečné a hodně dredaté obludy v lesklém kostýmu a holinách, že by jim mohli Esesáci závidět. Přiletěli na zemi někdy na přelomu druhého tisíciletí, vybalili svoje hadičky do nosu, aby mohli dýchat, podrobili si ta podivná dvounohá zvířata, co tu všude pobíhala (ano.. to jako já, ty, on, ona, ….) a začali těžit zlato. Zbytky lidstva přežívají v drobných osadách vysoko v horách, kde Psychlonům nefungují jejich hadičky do nosu. Toliko historie. Jonnie (Billy Pepper) právě přijel na svém koni do jedné takovéto osady, aby mu bylo záhy zděleno, že "jeho otce si dnes v noci vzali bohové", takže se rozhodne, že začně truchlit a zase se odebere pryč. Při svém bloumání objeví zbytky velikého města, kde je však polapen Psychlony, odvezen na jejich základnu, kde jsou shromážděni všichni lidé, všichni Psychloni a které velí Terl (John Travolta) a jeho poskok Ker (Forest Whitaker). Terl se těší, že mu za pár dní skončí šichta na týdle zavšivený planetě a on se bude moci po několika odsloužených cyklech (dohromady těch 1000 let co tady Psychloni strašej) odebrat zpět domů na planetu Psychlo. Jenže ouha... Psychlonský vyslanec Zet : „Nebojte.. nenecháme vás tu dalších 5 cyklů. Terl : „Ho ho…“Jsem poctěn“ Psychlonský vyslanec Zet : „Necháme vás tu dalších 50! HA HA HA HA HA! Po tomto lstivém úskoku se Terl rozodně, že natěží zlato, a pomocí úplatku se konečně dostane pryč. Vybere proto elitní skupinku lidských otroků. Všimne si, že Jonnie je poněkud učenlivější, a tvrdohlavější, než ostatní a tak ho zcela nelogicky učiní velitelem této těžařské skupinky a odveze je všechny do hor, kde je nechá zcela bez dozoru, aby těžili zlato (rozuměj kuli pikle). A tak Jonnie nechá v horách pár lidí, aby to jakože vypadalo a zbytek se vydá do měst hledat prostředky, pomocí kterých by se postavili proti Psychlonům. Kdysi dávno John Travolta přečetl jednu veskrze průměrnou sci-fi novelu. Kupodivu se mu zalíbila, svým nadšením strhnul spoustu svých Hollywoodských známých, sehnal 85 miliónů dolarů a kudy chodil, tudy tvrdil, že film, který natočil se stane kultem. Toliko historie. V praxi máme co do činění se skutečně kultovním filmem. Jenom mám tak nějak pocit, že TAKHLE si ten kult Travolta opravdu nepředstavoval. Bojiště Země : Sága roku 3000 je až neuvěřitelně špatnej film. Je tak špatnej, že určité skupině filmových nadšenců může jeho sledování poskytovat jakési těžko pochopitelné potěšení, pravděpodobně spojné s velmi těžkou úchylkou na dredy a zálibou v masochismu. Na celém filmu jsou pouze dvě pozitivní věci. Za prvé jsou to triky v druhé půlce filmu, a za druhé herec Kim Coates (jeden z těch mnoha malých a málo placených herců, kterých je Hollywood plný a bez kterých byl ani zdaleka nebyl tam, kde je ), který jako jediný předvádí ve filmu něco, čemu se při troše dobré vůle dá říkat solidní herecký výkon. Pro zajímavost následuje přehled těch nejevidentnějších průserů tohodle filmu. Scénář: Děs a hrůza. Herci pronášejí nehrabané, kostrbaté a nic neobsahující věty. „Myslíte si, že je spasí bohové? Myslíte, že ta světla nad námi jsou bohové? Jsou to planety, jako je ta naše!“ Herci: Né, že by měli co hrát, ale aspoň snažit by se mohli. Krom již zmíněného Coatese stojí za řeč snad jen Forest Whitaker, který se tu objevil zjevně zcela omylem (a je to jediný černoch v řadách Psychlonů) a pak samozřejmě John Travolta, který se do role vůbec nehodí a spíš než jako úctu budící Psychlon vypadá jak plyšovej medvídek na chůdách. Logika: Ta si vzala dovolenou. O logické ďoury zakopáváte na každém kroku. Ať už se jedná o „drobnosti“ jako že „Psychlon stříli zbraní a všechno, co trefí, odlítne, ale když trefí značku, značka se vygumuje“ až po zhovadilosti, jako že knihy v knihovně, byť sporadicky zaprášené jsou jinak jako nové a když skupinka lidí objeví v roce 3000 hangár s letouny značky Heriér, jsou tyto letouny okamžitě schopny provozu a lidé (kteří posledních tisíc let žili na úrovni doby bronzové) se s nimi během týdne naučí dokonale lítat, protože letecky simulátor funguje taky. Když dojde na akci, jsou Psychloni – ti strašní uzurpátoři z vesmíru - naprosto neschopní dvoumetroví panáci, kteří jsou rádi, že vůbec stojej, natož aby se někam hnali, do někoho se trefili, a opravdu se nechce věřit, že takhle nějak si podrobili celou tudle zavšivenou planetu. A nakonec za čtvrté: Kamera: Připravte se na intenzivní bolení za krkem. Počet záběrů v tomto filmu, které NEJSOU nakřivo by se daly spočítat na prstech jedné ruky zpracované velice hladovým aligátorem.Nevím, jeslti byl kameraman permanentně ožralej, nebo měl jednu nohu výrazně kratší, než tu drhou, kamera je každopádně víceméně v kuse šejdrem. Jestli v tom má prsty režisér a myslel si, že je to bůhví jak cool, měl by ho někdo přiškrtit hadičku, protože neustálá snaha vnímat obraz rovně (což se neobejde bez neustálého naklánění hlavy) je opravdu velmi záhy odměněna bolestí, nebo strnulostí šíje, a nechápu, jak někdo mohl přežít promítání tohoto filmu v kině. Střih je taktéž příšernej, kolikrát vyloženě nepřehlednej a nejhorší jsou předěly mezi delšími scénami. Jsou totiž vykradené z Hvězdných válek. Mám na mysli rozdělení obrazu a jeho odsunutí ke stranám, zatímco pod ním se již objevuje záběr nový. Tyto přechody jsou zde častěji, než je zdrávo a jsou naprosto ubíjející. Obraz se rozdělí.. a jede.. a jede… a jede… Než dojede, ztratí divák přehled, co že se vlastně stalo, a v každém případě nepříjemně zpomalují už tak nijak slavné tempo filmu. Takže se usaďte a připravte se na nejhorší film, jaký jste kdy viděli. Pokud vám to za to stojí. |