|
Černočerná Tma |
|
(Pitch Black) |
![]() ![]() ![]() |
|
|
||
USA, 2000, 108 min |
||
David Twohy |
|
|
Vin Diesel, Radha Mitchel, Cole Hauser, Keith David, Lewis Fitz-Gerald |
|
Nejlepší filmová postava všech dob a miliardy digitálních obludek v akčním sci-fi béčku za 23 milionů dolarů Černočerná Tma není žádný velký Hollywoodský trhák. Je to třetí film spíše průměrného režiséra Davida Twohyho, který si natočil svoji pohádku za skomných 23 milionů dolarů. Přesto film zcela bez mrknutí oka strčí do kapsy trojnásobně dražší produkce. Nabízí při tom na první pohled zcela standartní vyvražďovačku s trochou těch digitálních (ne)stvůr. Twohy je totiž buď génius, nebo neuvěřitelný klikař (k čemuž se přikláním spíše, vzhledem k jeho filmografii, a především vzhledem k pokračování Černočerné tmy, k filmu Riddick: Kronika temna, který měl, navzdory rozpočtu 105 milionů dolarů, stejně daleko k rozmáchlé sci-fi fantasy, jako k pohádce o tom, kterak Honza válením se na peci ke království přišel). Ať už je však pravda kdekoliv, jeho první "Riddickárna" je až nečekaně kvalitním filmem, který, jak jsem byl pravil, obstojí i v konkurenci velkých "Áčkových" projektů, tím spíše nenalézá soupeře v "Béčkových" vodách. Postavy, které jsou nám servírovany, nejsou jen pouhým žrádlem. Každá z nich má svoji minulost, a svoje tajemství. Žádná z postav není vedlejší (nebo spíše žádná není hlavní) a každá z nich je svým způsobem svině (když nad tím tak přemýšlím, čestnou vyjímkou je Shaazza). Když se spolu snaží spolupracovat, cítíte, že to dělají proto, že musí, a ne že by to byli od přírody společenské typy a dělalo jim to radost. Všichni se během filmu projeví jako sobci a zmetek Riddick mezi nimi nakonec působí, jako zdaleka nejkladnější postava, protože se nic z toho nesnaží maskovat a navíc je prostě drsnej, jak šmirglpapír a lesknou se mu duhovky. Děj samotný ve své prostotě nemá prakticky hluché místo, neustále se sune dopředu, nezdržuje se žádným vysvětlováním, vše vyplývá z kontextu, nebo okamžitého dění na plátně. Jedná se však o akční sci-fi, takže otázkou zůstává, jak si tvůrci pohráli s efekty. A tady teprve zůstává rozum stát. Nedávno běžel na ČT1 film Resident evil. Stál o deset milionů více, než Černočerná Tma, bylo v něm JEDNO JEDINÉ digitální monstrum a nedalo se na něj koukat. V Černočerné Tmě jsou monster tisíce, a jsou vytrikovány naprosto dokonale. Sedí v prostoru, jejich textury působí reálně, pohyb je plynulý a v rámci možností reálný. Twohy si nějakým způsobem dokázal ohlídat peníze (film se pravděpodobně natáčel skoro celý ve studiu se zeleným pozadím, ale nedokážu to říct s určitostí, protože to prostě nevím a poznat to není). Věděl, kde si jak pomoci (problém dvou sluncí vyřešil naprsto jednoduše pomocí efektu a barevného filtru, a ačkoliv víte, jak jednoduché to bylo, čumíte na to, protože to prostě vypadá skvěle a fakt, že víte, jak to udělal a že vy to nejspíš dokážete taky, tomu ještě dodává na kouzlu). Když už hrozí, že by efekty utrpěli, předhazuje nám pak Twohy záběry z Riddickova pohledu, tedy něco na způsob vydoce kontrastní termovize v červeném spektru - a zase mu to vychází. Ví, jak dávkovat jednotlivé ingredience, ví kdy přitlačit na pilu a kdy naopak ubrat, a když k tomu přidáme ještě brilanntí hru se světlem (scény, kdy Riddick doslova zmízí ve tmě, nebo kdy francouz plivne do zdánlivě prázdného prostoru hořící alkohol, jsou naprosto brilantí) a hudbu Graeme Revella, konkrétně hlavní hudební motiv (jeden z nejlepších a bohužel také jeden z jenevyužitějších, jaké jsem měl možnost slyšet), dostanete filmařské dílo, které nemá daleko ke genialitě a zcela zaslouženě se stalo do určité míry kultovní. Je škoda, že Kronika Temna zabila chuť, která zůstává ještě dlouho po skončení Černočerné Tmy, její konec (rozuměj - té Kroniky) však dává tušit, že jestli se někdy Riddick vrátí i po třetí, bude to hustý. Hodně hustý. |
||
|