|
Fontána |
|
(The Fountain) |
||
|
||
USA, 2006, 96 min |
||
Darren Aronofsky |
||
Hugh Jackman, Rachel Weisz, Donna Murphy, Ellen Busrtyn |
|
Dílo Boží a páně Aronofského
Chtěl bych-li popsat Fontánu nějakým prostým slovním spojením, řekl bych prostě „geniální“. Rozšafněji řečeno, je Fontána neuvěřitelně celistvou filmovou básní, kde obraz, i zvuk vykazují určité postupy a detaily, pozorovatelné u psaného díla (mluvíme o básni jako o rýmujících se verších, opravdu sem nepočítám depresivní proslovy a výkřiky do tmy). Pravidelnost některých postupů a motivů a jejich aplikace v různých paralelách, která na poprvé může působit až samoúčelně prvoplánově a některých si ani nevšimnete, které však na podruhé vystupují a spojují se v dokonale komplexní celek, nehledě na to, že samy o sobě jsou po vizuální stránce ztělesněním dokonalosti – záběr, kde divák má pocit, že sleduje letištní plochu se světly na zemi, který se okamžitě změní v normální silnici s pouličními lampami pouhým otočením kamery, protože záběr začal vzhůru nohama, nebo celkové barevné ladění (včetně světel) jsou ještě tak nejevidentnější. Děj neustále balancuje na hranici lyriky a epiky a opakované odskoky k Tommasovi do Španělska a k Tomymu do koule působí jako refrén, k němuž samotný děj básně pomalu směřuje, aby se vše spojilo v naprosto fenomenálním desetiminutovém finále, kde abstrakce, genialita i vizuální efektnost graduje (hudba Clinta Mansella je ve finále snad ještě dominantnější, než hudba Hanse Zimmera v závěrečné 4minutovce na konci Šifry mistra Leonarda) daleko za hranice toho, co známe a co jsme ve filmu kdy viděli. Návštěva kina je proto v tomto případě povinností a pokud mátě nějakého blízkého člověka (přítele, přítelkyni, manžela, manželku), doporučuji jít na film ve dvou. Za rafinovanou vizuální stránkou a zdánlivě komplikovanými narativními postupy se totiž skrývá krystalicky čistý příběh lásky. Tak decentní, jemný a přitom intenzivní a odzbrojující (scéna ve vaně je pravděpodobně vůbec to nejromantičtější, co jsem měl kdy možnost vidět – těžko v životě zažiji něco podobného) a celkově citlivý film aby pohledal. Všechno je to zásluha Hugh Jackmana, který by za svoji trojroli ve Fontáně zasloužil nominaci na Oscara. Po celou dobu naprosto uvěřitelný, jeho herecký projev umírněný, a přitom silný a strhující. Rachel Weisz je tu víceméně spíše do počtu, což ovšem nic nemění na tom, že také její výkon (byť do určité míry stylizovaný) nemá chybu. Fontána není film na jedno shlédnutí. Musí se vidět opakovaně, aby si každý divák našel svůj vlastní klíč a rozhodnul se, jestli je to ten pravý. Po prvním shlédnutí jsem byl naprosto uzemněn a nekriticky nadšen a byl jsem proto, v rámci objektivity, poněkud zdrženlivý, co do výroků na (ne)překona(tel)nost Fontány. Nyní, na podruhé, však směle mohu oznámit, že těžko letos bude v kinech lepší film. A 300ka (a CRAZY-Ivan) ať si třeba pukne vzteky. |
||
|
||