Téma klazurní práce byl Grafiský
design ve veřejném prostoru, neboli vytvořit pomocí GD nějakou událost. Vybral jsem si obchodní centrum Palladium které bohužel definitivně uzavřelo možnost dalších archeologických výzkumů na tomto tolik vyjímečném místě jako je náměstí republiky v Praze.
Kdo chce vědět více, zde je moje obhajoba:
Za objekt svého zájmu jsem si vybral pražské nákupní centrum Palladium, které se nachází v lokalitě Náměstí
republiky. Přestože, mám se současnou funkcí budovy jen velmi malé zkušenosti, hlavně z důvodu příliš megalomanské
podoby, rozhodl jsem se vycházet z mé předchozí zkušenosti s tímto místem. Jednalo se o náročnou
studenskou brigádu, jejíž náplní byla pomoc při archeologických výzkumech.
V té době, kdy jsem vyvážel plná kolečka hlíny jsem neměl po pravdě ani moc ponětí na jakém místě pracuji,
nicméně nyní vím jaké má toto místo historické hodnoty a mám dojem, že by to mohlo zajímat širší spektrum lidí.
Na myšlence předat jasná fakta o historických souvislostech se právě zakladá moje klauzurní práce.
Je nutné říci, že se bavíme o jednom z nejzásadnějších nalezišť dokumentující historii osídlení Prahy od doby
románské. Svojí důležitostí je místo srovnáváno například se Staroměstským náměstí nebo Pražským hradem.
Vlivem několika přestaveb, ať to byl gotický špitál pro chudé s kostelem Sv. Panny Marie, kapucínský klášter nebo
armádní kasárny Jiřího z Poděbrad, se více než se štěstím dokázali zakonzervovat veškeré artefakty uplynulých
dob. Důkazem toho jsou četné nálezy v různých vrstvách podloží. Ve výsledku se jednalo až o 5 milionů nalezených
předmětů, více či méně unikátních a zachovalých. Nejen to, ale i velikost zkoumaného prostoru 1,75 hektaru
dělá z tohoto výzkumu největší ve střední Evropě.
Většina nalezených předmětů byla převezena do depozitářů, zbytky nalezených základů původních domů byly
až na několik vyjímek bohužel zdemolovány vlivem prvních prací na podzemních garážích pro nové nákupní
centrum, které bylo otevřeno v roce 2007.
Rozhodl jsem se informace zestručnit a podat je návštěvníkovi v podobě interaktivního informačního panelu jaké
můžeme běžně v nákupních centrech vidět. Jejich úlohou však většinou bývá zorientovat návštěvníka v patrech
budovy.
Formou výrazné schématické
ilustrace budovy na černém pozadí jsem vytvořil prostředí panelu doplněné o
faktické informace, které se zobrazují na základě výběru jednoho ze 4 uvedených letopočtů. Jedná se o letopočty
1350, 1630, 1840 a 2007 kdy můžeme zaznamenat nejzásadnější proměny tohoto místa.
Jako upozornění na instalaci těchto infopanelů v interiéru nákupního centra jsem zvolil formu závěsných textilních
bannerů a reklamních citylightů.
Jednotlivé body jsou zpracovány formou statické vizualizace v tistěné podobě pro účely prezentace u obhajoby
klauzurní práce. Konkrétně se jedná o 3 tisky ve formátu 350x1000mm.
Vyvstává zde také fakt, že archeologické práce nebyly dovedeny do ideálního závěru. Bohužel vlivem různých
loby, tlaku investora a zamítnutí žádosti Národním památkovým úřadem musela práce ustát, na úkor počínající
výstavby nákupního centra. Jediné co současný návštěvník zaznamená je několik zachovaných základů původních
románských domů, které byly