mamka: Hlavní funkcí
umění je funkce estetická – jeho cíl je způsobovat estetický zážitek. Přesto, že definovat co se myslí takovým zážitkem je složitější, hlavní funkcí reklamní
fotografie je prodat produkt. Proto nemůže být ve své primární podobě
uměním. Existují jistě případy, kdy se situace komplikuje.
Fotografie může pozbýt své reklamní funkce (například se zboží už nevyrábí), a její dřívější komerční funkce ustoupí jiným. V případě že má dostatečný estetický potenciál, může se
uměním stát, jak je tomu například v případě H.N. Pokud pak zahrneme v potaz ještě institucionální definice, může se stát
uměním i předmět esteticky bezvýznamný (pisoár). Často je to však divák (odborný divák, kritik, umělecký publicista, kurátor,….) spíše než autor, či samotný objekt, který má tu moc označit artefakt za
umění. Skutečností však zůstává, že pro tento
akt musí mít natolik pádný argument, aby byl jeho názor přijat za obecně platný. Nikdo tu netvrdí, že produktová
fotografie, nebo 3d
grafika nemůže být
uměním, neobsahuje nic zhoubného, co by jí zabraňovalo tento status dostat, ale tvrdit z principu, že je produktová
fotografie uměním jako každé jinéa ohánět se příkladem, kdy se tomu tak stalo, je stejně hloupé, jako tvrdit že je
uměním každý pisoár, a ohánět se Fontánou.