Pravděpodobnost vytvoření zcela nového konceptu uměleckého díla v současné době se blíží pravděpodobnosti vyvrácení evoluční teorie, což ovšem není žádnou velkou tragédií, ba naopak. Přiznání tohoto faktu v rámci posledních desetiletí otevřelo oči nejen tvůrcům a kurátorům, ale i vnímavější veřejnosti a dalo tak vzniknout novým přístupům k umělecké činnosti. Tvorba tak již nestojí pouze na neustálé snaze generovat nová a zaručeně originální díla-dostává mnohem stabilnější kontextuální platformu a do výrazů typu apropriace či recyklace vkládá stále větší a větší podstatu.
Historický kontext a obecná zkušenost jsou dva základní protipóly spojující umělce s divákem a naopak. Interpretačně bohaté dílo se ze své podstaty stává dílem kvalitním ve chvíli, kdy jej divák dokáže přečíst stejným nebo alespoň podobným jazykem jako sám umělec. Obrácením k historii se dostává umělec na tenký led, nicméně pro něj samotného je to často mnohem zábavnější svět.
Nemůžeme ovšem očekávat, že každý tvůrce pracující s apropriací zná veškeré umělecké počiny posledního století. K tomuto krátkému zamyšlení mne dovedla nedávná práce švédsko-dánské autorské dvojice PUTPUT, kteří vytvořili velice zajímavou instalaci zahrnující předměty běžného užití uvedené do zcela nového kontextu. Na první pohled světlý sklením plný cizokrajných fascinujících rostlin se po bližším ohledání rázem stává surrealistickou instalací plastikových lžící, natáček, rukavicí či paruk precizně zasazených do různě velkých květináčů. Tato smělá hra s kontextem generuje mnoho zajímavých myšlenek, symbolů a metafor.
Nemůžeme mít autorům za zlé, že neznají práci předního českého autora Zbyňka Baladrána vzniklou roku 1991. Nicméně podobnost těchto dvou nezávisle na sobě vzniklých děl je naprosto fascinující. S ohledem časový (dobový) a geografický skok, je vážně při nejmenším zajímavé, jak podobně a zároveň jak velice odlišně autoři uvažují – forma téměř totožná, ovšem obsah sdělení zcela jiný. Obě díla si u mě samotné našla vysokou míru sympatií a dohromady ve mne vytvořila mnohem silnější zážitek a interpretační naplnění nežli každé zvlášť.
Kaktusy 1991, Zbyněk Baladrán
Fruitless 2014, PUTPUT