Pravdou je, že již od počátku dvacátého století se tyto snahy projevovaly. Proudy vedly ze všech stran, od konstruktivistických, přes kubistické až po futuristické projekty nahrazující velkolepost a nádheru za strohost a užitost. Po dlouhých letech odpírání a odporu se začínala projevovat i schovívavost a otevřenost k novým nápadům a konceptům, nicméně i tak se vždy jednalo spíše o nepatrnou část populace. Není se ale čemu divit, když vezmeme v potaz funkci, kterou sakrální architektura po celou dobu své existence v běžných životech plní. V jisté míře by se dala považovat za jakýsi pevný bod, za oporu v malosti kadého z nás, za něco nadpřirozeného a nedotknutelného. V současném uměcí se objevilo již mnoho umělců toužících po jakémsi napadnutí či naopak doplnění těchto nedotknutelných prostorů. Mnohokrát to nedopadlo špatně, nicméně víckrát ano a tak podobné pokusy zůstaly v rukou těch nejodvážnějších.
Jedním z takovýchto odvážlivců je i francouzský umělec Miguel Chevalier. Tento nápaditý muž působící především na poli nových médií a digitálního obrazu vytvořil fascinující "koberec" pro chrám v Morocu, Casablanca. Jedná se o digitální displej pokrývající celou podlahu hlavního lodi katedrály, jejíž obraz choreograficky navazuje na hudební doprovod Michaela Redolfiho linoucí se mezi zdmi jako vzkaz budoucích generací. Biomorfní obrazce prolínající se s klasickým digitálním obrazem světa pixelů otevírá nový prostor chrámu a vytváří tak jeho další dimenzi.
Toto dílo vyvolává mnoho otázek. Samo o sobě je svojí specifičností naprosto dostačující, je ale dostačující pro daný prostor? Je tento výtvarný projev akceptovatelný na takto úžasném a svérázném místě nebo je to naprosto plochý, nezralý a neuctivý výkřik? Již zprvu bylo jasné, že tento projekt vzbudí velikou kontroverzi a možná právě proto se do toho autor pustil a dotáhl ho do zdařilé vizuální podoby. Vypadá to ale, že i přes veškeré vyvstávající otázky se stal pro většinu diváků akceptovalený a dokonce zajímavý a kvalitní. Tímto dílem tedy autor vytvořil nejen zdařilou a zajímavou performance, posunul také hranice vnímání zas e o kus dál od konzervatismu a podílel se na vzniku nového chápání světa sakrálního umění.
video záznam: