Jde to Dobré Wow!

Fotografická klišé - Martin Parr

Články > Fotografie
překlad záznamu z blogu slavného fotografa Martina Parra, jež shrnuje 13 nejčastějších klišé, jež se v současné fotografické tvorbě vyskytují.

Fotografická klišé – Martin Parr, listopad 2010

umělečtí a dokumentární fotografové se snaží pyšnit tvrzením, že žánr, který zastupují, má vyšší postavení než ostatní hlavní žánry fotografie – jako jsou napříkald rodinné fotografie či amatérská fotografie v podobě tvorby amatérských fotografických klubů. nicméně po 30-40 letech sledování naší tvorby jsem došel k závěru, že jsme všichni až příliš moc předvídatelní v tom, co zachycujeme.

tím myslím i sebe samého a intenzivně a opatrně uvažuji o nových oblastech k prozkoumání, avšak zjišťuji, že velmi často moje úvahy beztak končí kdesi v seznamu, jež uvedu dále. s vědomím pravidel kterým podléhá naše tvroba jsem se pokusil shrnout některé nejvýraznější nástrahy současných postupů dokumentární a umělecké fotografie (nemám rád pojem "fine art photography" == "umělecká fotografie", avšak ponechávám v tomto překlad věrný originálu a doufám, že čtenář bude schopen danou terminologii reflektovat ve světle amerických fotografických tradic; pozn. překladatele).

hlavní témata a přístupy k nim se neustále proměňují s tím, jak se ke slovu dostávají noví fotografové – a jejich nové přístupy mají vliv na náš celkový fotografický jazyk a kulturu. mám nenasytnou potřebu sledovat novou tvorbu v knihách, časopisech a na výstavách. avšak většina toho, co spatřuji, je generická (= standardní, ničím nová; pozn. překladatele) a lze zřetelně rozpoznat vlivy, jež takovou tvorbu formovaly. zbystřím většinou až ve chvíli, kdy není jasná inspirace ani původ. snažil jsem se tímto řídit jako hlavní kurátor fotografického bienále v Brightonu a ze svěžího přístupu k tématu jsem udělal klíčový parametr pro výběr děl.

 

dovolte mi nyní, abych se pokusil shrnout a popsat základní žánry, jež lze ve současné fotografii najít:

1. krajina s lidmi z nadhledu

jedná se o poměrně nový trend, na který měl zřejmě největší vliv Andreas Gursky (1), který s tímhle vlastně začal. najdete si místo, jež je dostatečně vysoko nad krajinou (městskou nebo přírodní/vesnickou) a do záběru nacpete lidi.

2. ohnutá lampa

toho jsou plný spojený státy, jelikož je ta země požehnaná mnoha ohnutými pouličními lampami. zbytek scény je městská krajina a většinou opuštěná. kořeny tohoto klišé lze dohledat mimo jiných k Stephenu Shoreovi (2).

3. osobní deník

tenhle žánr nejvíc zviditelnila Nan Goldin s její slavnou Baladou o sexuální závislosti (The Ballad of Sexual Dependency), nicméně i jí předcházely práce například Larryho Clarka (3) Eda van der Elskena (4).

4. nostalgický pohled

fotografové milují focení továren, obchodů, klubů a jinejch institucí/objektů, který jsou těsně před zbouráním/zrušením/zavřením. přičemž samozřejmě vítáme a velebíme pocit komunity v ohrožení.

5. bizarní a vizuálně silné prostředí

co se týká dokumentární fotografie – mnohem snáze najdeme projekt nafocenej v cirkuse, než třeba na čerpací stanici. má to jednoduchej důvod – fotografové rádi fotěj věci, jejichž zjevná podivnost je součástí jejich podstaty. a proto vidíme dneska hromady podobnejch projektů z nemocnic pro duševně chorý a zvířecích klinik.

6. ulice

pouliční fotografie prošla v posledních letech vývojem, jež velmi upřednostňuje humorné situace a přesun k záznamu v barvě. například v Británii existuje dlouhá tradice focení na pláži, která se však odsunula do pozadí, neboť je dnes velmi těžké takovou fotografii provozovat bez toho, abyste byli obviněni z pedofilie.

7. černobílá zrnitá fotka

Daido Moriyama (5) je, dá se říci, strýcem tohoto žánru fotografie – byl to on, kdo prvně sloučil obrazotvorné prvky Andyho Warhola (6) Williama Kleina (7) a vytvořil na jejich základě přelomový fotografický jazyk. subjektem takových fotek je nejčastěji kombinací osobní tematiky a městského krajinářství.

8. noví boháči

představte si Tinu Barney (8), a samozřejmě i všechny ostatní bohatý děcka z Yale (9) co směřujou objektivy svejch foťáků na členy vlastní rodiny. v podstatě vždycky je to nafocený na velkej formát a docela často bez oblečení.

9. já jsem básník

to je v podstatě nejriskantnější fotografickej směr, jednoduše proto, že ukázat svůj skutečnej vnitřek vyžaduje velkou dávku kuráže a odhodlání. většina fotografů se inspirovala kdesi u Billa Egglestona (10)Rinka Kawauchi (11).

10. moderní typologie

Becherova a Düsseldorfská škola (12) měly velkej vliv na krajinářskou fotografii a úspěch jejich studentů měl na fotografii přirozeně taky významenj dopad. mnoho béčkovejch (ve smyslu druholigovejch; pozn. překladatele) studentů z Becherovy školy fotí typologie a třídí budovy, plážový chaty, a vlastně cokoli dalšího na co lze často narazit.

11. inscenovaná fotka

s tím, jak roste obtížnost fotografování na ulici a touha po ovládání osob na fotografii, získává inscenování dříve nezvyklou popularitu. byl to Gregory Crewdson (13), kdo tento žánr zviditelnil nad jiné a posunul do popředí zájmu umělecké scény svými hollywoodsky inscenovanými záběry.

12. formální portrét

jedná se o jednu z největších tradic fotografie jež byla nedávno oživena lidmi, jako jsou Reneke Dijsktra (14)Thomas Ruff (15). úsměv je zakázán a struktura repetice je mnohdy vyžadována. další podmínkou této metody focení je stativ.

13. panoramatická krajina

panoramatické fotoaparáty jsou nejposlednějším módním hitem v oblasti focení krajinek a dobrý výhled na ledovce a nebo fjordy jsou přímo ideálním subjektem pro takovéto zpracování.

 

mohl bych pokračovat dále, ale myslím, že už máte zhruba představu o tom, co říkám. vím, že si mnoho z vás bude myslet jak velký jsem cynik, nicméně existuje mnoho děl, které spadají do výše uvedených kategorií a oslovují mě; a podobně téměř většina děl, které mám rád, by se do mého seznamu zatřidit dalo. myslím, že pointou je, abychom rozvážněji přistoupili k výběru tématu. to říkám ostatně často, když si prohlížím portfolia studentů a odezvou je většinou pohled, jež říká: "jak se opovažuješ zpochybňovat to, co fotím."

ale když se zamyslíme nad tím, co se děje v našem světě, najdeme mnoho témat, kterým se vyhýbáme. protože to, co potřebujeme, je odezva důvěrnosti, která by nám dodala jistotu při tvorbě. chceme imitovat vliv, který na nás samotné mají tyto obrazy – a to může být stejně tak svazující, jako osvobozující.

citace:
1: http://www.artnet.com/artists/andreas-gursky/
2: http://www.303gallery.com/artists/stephen_shore/
3: http://museum.icp.org/museum/exhibitions/larry_clark/
4: http://www.edvanderelsken.nl/
5: http://www.moriyamadaido.com/english/
6: http://www.warholfoundation.org/
7: http://www.artnet.com/artists/william-klein/
8: http://www.mocp.org/collections/permanent/barney_tina.php
9: http://art.yale.edu/Photography
10: http://www.egglestontrust.com/
11: http://www.foiltokyo.com/gallery/artists/rinkokawauchieg.html
12: http://www.goethe.de/kue/bku/dos/dfh/en4510609.htm
13: http://www.aperture.org/crewdson/
14: http://www.tate.org.uk/servlet/ArtistWorks?cgroupid=999999961&artistid=2666&page=1
15: http://www.guardian.co.uk/pictures/image/0,8543,-11404347243,00.html

bez laskavého souhlasu autora (tedy pro účely zpravodajské a umělecké),
zdroj: http://www.martinparr.com/blog/?p=282

Pro přidání komentáře se přihlaste.
Philip
kvalita komentáře: 0 Philip 03. září 2012, 15:35
-
flyalot
kvalita komentáře: 0 flyalot 16. června 2012, 01:14
3 -
Avokilamas
kvalita komentáře: 0 Avokilamas 05. května 2012, 14:20
3 U nás na škole frčí především mokrý pes, mokrá tráva a mokrý kůň.
Nezn.uživatel
kvalita komentáře: 0 Nezn.uživatel 07. dubna 2012, 13:57
1 -
Filda
kvalita komentáře: 0 Filda 25. března 2012, 12:03
1 :tlesk:
korin
kvalita komentáře: 0 korin 11. března 2012, 11:45
1 -
Philip
kvalita komentáře: 0 Philip 09. března 2012, 23:34
2 -
Stefbal
kvalita komentáře: 0 Stefbal 09. února 2012, 18:25
like:txt:
malinovka
kvalita komentáře: 0 malinovka 05. února 2012, 22:56
3 Chtěl jsem tady něco napsat ještě předtím než jsem si přečetl závěr. Teď už nemám tak silnou potřebu. :) Zajímalo by mě jen, jakou kategorii by vytvořil pro své dílo.
Má to v hlavě pořádně srovnaný.

Jinak klidně dělej častěji články, tohle je dost zajímavý. :) A já si to vždy rád přečtu.
Okilok
kvalita komentáře: 0 Okilok 04. února 2012, 11:25
3 -
Maab
kvalita komentáře: 0 Maab 01. února 2012, 21:27
3 zajímací ...a brilantně přeloženo :smk:
MMM
kvalita komentáře: 0 MMM 01. února 2012, 20:27
1 Je to dobrý, jen toho už asi moc nezbývá. Klišé je nakonec ze všeho, co je namláceno ve velkém množství. A to se u fotografie stane nakonec se vším, to je věc technologie.
Nezn.uživatel
kvalita komentáře: 0 Nezn.uživatel 01. února 2012, 18:47
3 Díky
Tyet
kvalita komentáře: 0 Tyet 01. února 2012, 17:54
3 -
  • KOLU Autor
    KOLU
  • 27 bodů
  • 8 komentářů
  • 12 hodnocení
  • 30. ledna 2012, 16:54
  • 6530 zobrazení
  • 0 oblíbené