Versologie
-
základní výstavbou je rytmus!
Eurytmie
-
Verš:
-
jazykově stylistická forma
-
je to zvláštní jednotka výstavby jazykového projevu
-
charkateristiky verše:
-
významová autonomnost ( oproti próze )
-
významové centrum ( vždy na konci! )
-
lámání syntaktických vazeb ( např. Přesahem )
-
-
-
Veršové systémy:
-
jsou to modely, veršové výstavbyvyužívající rytmický prvek k oraganizaci rytmiky
-
všímáme si těchto prvků:
-
počet slabik
-
počet přízvuků
-
syntakticko-intonační členění
-
-
podle těchto prvků pak rozčleňujeme poezii do těchto prozodií:
-
Sylabický
-
zákl. prvek je počet slabik ve verši, který je normován, čímž vzniká rytmus
-
je typický pro jazyky se stabilním místem přízvuku ( franc., polština, čeština )
-
Dobrovský označil tento typ básnické výstavby jsko nevhodný pro češtinu – konec sylabického verše v českých básních
-
podtyp:
-
bezrozměrný
-
časově splývá s rozměrným sylabickým
-
je to nižší stylová varianta
-
typické syntakticko-intonační členění ( opakování jednoho a samého )
-
-
Tónický
-
přízvučný systém
-
vymezení je dáno pevným počtem přízvuků
-
do české literatury především z překladů ruské poezie ( Ohlas písní ruských )
-
čeština má stálý přízvuk na první slabice ( př. Theer ):
Na zlatých vlasech svých vozech k věčným Pravdám spějte
x x i x x i x x x i x x i x x i x x i x = 5
éteru báň sivou větrným proletujte krokem
x i x x x x i x x i x x x i x x x x i x = 5
-
pozn. X = označení slabiky / x i = označení přízvučné slabiky
-
v případě, že za jednoslabičným slovem následuje slovo víceslabičné, přízvuk přechází na víceslabičné!
-
Sylabotónický
-
jedná se o kombinaci sylabického a tónického systému
-
kritéria:
-
počet přízvuků, pravidelné rozmístění přízvuku, počet slabik
-
-
přízvuk:
-
není vždy realizovaný ( např. jednoslabičné slovo )
-
realizovaný přízvuk nazýváme IKTUS
-
-
verš rozdělujeme na:
-
doby:
-
teze = přízvučná
-
arze = nepřízvučný
-
-
doby tvoří stopy a stopy verše
-
-
metrum
-
norma rytmu ve verši
-
rytmus je konkrétní projevení rytmu ve verši
-
metrické značení:
-
teze –
-
arze U
-
-
normované stopy jsou v české literatuře tři:
-
trochej – U
-
jamb U -
-
daktyl – U U
-
-
-
konkrétní rytmická struktura neodpovídá normě, ale blíží se k ní !!!
-
proto je lepší zkoumat sylabotonickou poezii pomocí číselných kódů ( na kolikáté slabice je přízvuk ):
-
trochej: 1,3,5,7,..
-
jamb: 2,4,6,8,…
-
daktyl: 1,4,7,10,…
-
-
vedlejší přízvuky ve verši ignorujeme ( jsou např. Ve čtyřslabičných slovech na třetí slabice )
př. Vnouček volá
x i x x i x 1, 3 = trochej
pojď sem dědku.
x i x x i x 1, 3 = trochej
př.2: Zámek je úzký a hrozivý
x i x x x i x x x i x x 1, 4, 7 = daktyl
nestvůrné jakési rysy –
x i x x x i x x x i x 1, 4, 7 = daktyl
př. 3: v snů bytí břeh a sporý na něm květ
x x i x x i x x i x x i x x i 2, 4, 6, 8, 10 = jamb
myšlenky pustím do pohoří snů
x i x x x i x x i x x x x i 1, 4, 6, 10 = jamb
Jamb
-
tvoří se dvojím způsobem:
-
první slovo jednoslabičné, další dvojslabičné
-
první slovo daktyl, jamb od čísla čtyři
-
Pozn.:
-
výhoda číselných kódů spočívá v tom, že nemusí odpovídat metru – mohou chybět některé doby, jak je vidět ve třetím příkladu…chybí číslo dva a osm
-
podle převažujících dob pak určíme metrum
– některé předložky jsou nositelizvuku, protože jsou chápány jako ,,doprovod“ slova
Časoměrný
-
rytmotvorným faktorem je délka slabiky – pravidelné střídání dlouhých a krátkých slabik
-
je typický pro klasické jazyky – řečtina
-
v čeština na počátku 19. století, později označen za nevhodný ( z důvodu poměrně nízkého počtu dlouhých slabik ) – překlady antických děl
-
značení:
-
dlouhá –
-
krátká U
-
-
protože má čeština málo dlouhých slabik, vymysleli si jazykovědci ještě jedno kritérium pro určení délky:
-
tzv. poziční délka, kdy za dlouhou slabiku se považuje i taková, která má ve svém sousedství dvě souhlásky
-
např. Ko čk a le s z a dome m s e
– U – U U – U
-
Volný verš
-
někteří ho nepovažují za verš – je parazitní, vzniká v každém systému rozvolněním norem ( u nás sylabotónické prozodie
-
je používán přibližně od 40. let 20. století
-
typická je prozaizace verše
-
nedochází k rytmické výstavbě = používá se metoda mezipřízvukových intervalů – v celé básni či sbírce
x i x x x x i x x i x x x i
-
podtržené = mezipřízvukový interval
-
tři typy intervalů:
-
jednoslabičný = trochej, jamb
-
dvouslabičný = daktyl
-
trojslabičný = trochej, jamb
-
-
jednoslabičné a trojslabičné se sčítají
-
pro relevantnost je nutné zastoupení alepspoň 20%, jinak je to neinterpretovatelné
Eufonie:
-
rým
-
shoda fonémů na konci rytmické řady ( verše ) nebo syntaktického celku ( prózy )
-
shoda dvojího typu:
-
asonance
-
shoda koncových samohlásek
-
-
konsonance
-
shoda souhlásek
-
-
-
musí být splněno obojí, jinak nehovoříme o rýmu
-
dělíme na:
-
úplný = shoda od poslední přízvučné samohlásky ( l edový x medový )
-
částečný = nevykazují shody od poslední přízvučné samohlásky ( ma lý x padlý )
-
-
podle struktury rozlišujeme:
-
gramatický rým ( slézati x běhati ) – nejprimitivnější forma užívaná zejm ve 13.-14. stol.
-
kmenový rým = odkaz ke struktuře slova
-
grafický rým = fiktivní shoda, pouze u psané podoby
-
homonymní = konfrontace homonym
-
rýmové echo = část celku v dalším verši ( těla x odletěla )
-
-
podle vztahu k metru dělíme:
-
mužský ( končí na přízvučnou = teze )
-
ženský ( končí na nepřízvučnou = arze )
-
-
členění vzhledem ke kompozici
-
sdružený – a+a+ b+b
-
střídavý – a+b+ a+b
-
obkročný – a+b+b+a
-
postupný – a+b+c+a+b+c
-
přerývaný – x+a+x+a
-
x= nerýmující verš
-
-
-