A zjistil jsem , ze me to sere protoze je to velmi snadne a velmi rychle. Ty
kresby co tady vidite jsem nakreslil za 10-15 minut, coz by vubec nebylo mozne
kdybych to delal podle modelu a uz vubec z hlavy. Vsechny pravidla konstrukce,
svetel, stinu, tonu, barev uz nejsou problemem , kdyz delas z fotky, nemusis
premyslet. Je to strasne rychly.
No a ted proc to je vlastne spatny.
Kresba z fotky je upadkova, protoze nic neprinasi do obrazu, ztraci se v ni
idea nejaka a to, a jen nabyva chyb ktere se scitaji s chybami samotne fotky.
Kvalita ? Ano , da se rict ze tiskova kvalita se zvysi, protoze tu nebude sum,
ale budou tu chyby samotneho umelce.
Pak Hlavne, protoze umelec je krmen massou lidi, a massa lidi se vubec nevyzna
v umeni, nemohou vubec rozlisit jestli to bylo kresleno z fotky nebo ne…
proto fotkare uz davno vytlacili lidi, kteri to delali "poctive", a tak se biznys
spojeny s realnou malbou se stal velmi komercni a neprestizni. Lidi si koupi
obraz olejem, a raduji se, a je jim jedno. Ale malir z fotky stihne udelat 20 obrazu
za mesic, a klassik 2. Pak klesla cena, velmi silne , za 2000 koupite obraz
100x100 v centru Prahy, no a proto "klassik" nema moznost se uzivit.
Samozrejme neco bez fotky kreslit nejde – nejako vedeckou illustraci, nebo
nejake sputniky… ale myslim si ze kresba z fotky by mela byt takova, ze
neobkreslujes tvary, a svetla. Ale takova ze si predstavis objekt, zmenis,
otocis v prostoru , zakomponujes do sveho obrazu a pak nakreslis –
pak bude tvuj a ne fotoaparatu. Pak s nim muzes pracovat. Kdyz to
nedokazes, zacni zvalcu, kuzelu a kostek.
Treba americti skicari a realiste casto kresli z fotek, Anry kreslil z fotek, ale je
to prijemny, neni to tak ze neumi a proto dela z fotky, ale protoze nevi :)
Dodam to, ze to neni zdrave. Sedis cely den doma a ven nevylejzas, nikam
nechodis. A jen se snazis ject rychleji a rychleji, protoze vis, ze na fotce
nikdy nic nepribyde a neubyde, vsechno je jasny a … nudny, je to jen
mechanicka prace.
Kdyz ale kreslis podle modelu , vsechno se meni, den noc , lidi , a jsem
v klidu , stavaji se ti prihody, potkavas lidi… A o to vsechno Realisticti umelci
prisli , kvuli fotkarum.
No a posledni vec, protoze fotka je 2D a staticka, pri jeji kresleni se strasne
pomalu ucis. Naucit se delat dobrou malbu, a pouzivat pri tom fotku zabira
20x vic casu nez skutecny model, ktery vidis, citis a muzes i ochutnat. Tech
informaci co vnimas u modelu, povahu, barvy – milliardy barev, promeny,
stereoscopicke videni, zvuk – toto je ta informace diky ktere se to naucis.
Proste svuj mozek musis sytit informacemi, fotka jich ale moc nema – ta vyvolava
asociace a vzpominky.
Ale to se taky nesmi brat jako uplne, protoze fotka ti taky da neco, neco to co
ti jine neda, ale da ti opravdu malo. Myslim si ze nikdo by nemel delat jen
jednu vec, vzdycki vsechno stridat, menit ……
Nevidim duvod proc by se mela premalovavat dobra fotka, je sama o sobe dobra
nic nepotrebuje. A samezrejme nevidim taky duvod proc by se mela premalovavat
spatna fotka.