Jde to Dobré Wow!

Bohumil Hrabal

Literatura > Kritika
Naprosté zostuzení literárního dědictví

Bohumil Hrabal

Tento český spisovatel se narodil roku 1914 v Brně. Byl vychováván babičkou, a následně svým druhým otcem, Františkem Hrabalem, se kterým žil dlouhou dobu v pivovaru. V dospělosti pracoval jako výpravčí, balič papíru a kulisák. V roce 1956 se oženil se ženou Eliškou, která je známá v jeho prózách jako Pipsi.
      Nerozepisuji se o jeho rodinném životě bezdůvodně. Člověk, ať zběhlý literát či obyčejný smrtelník, by měl být alespoň minimálně seznámený s jeho osobním životem, aby lépe porozuměl příběhům ,které mu předkládá. Jelikož jeho bezesporu vynikající cit pro naslouchání zajímavým věcem z každodenního života, mu právě umožnilo z těchto příběhů a zážitků sepsat tolik zajímavých knih.
      Už skutečnost že své dětství prožil v pivovaru který vedl jeho otčím, poskytuje čtenáři nápovědu vzniku nápadu na povídku Postřižiny, která patří do celku „vzpomínkové prózy“. Stejně tak je to i se strýcem Pepinem, ke kterému se dokonce upjal více než k matčiným sukním a jehož vyprávění ho později velmi inspirovalo. Ovšem za sebe musím říci, že tento autor mne nikterak neokouzlil. Dalo by se říci, že dokonce naopak. Mnohdy jsem si během četby knihy -Obsluhoval jsem anglického krále- sám sobě říkal, jak tento člověk může být zařazován mezi naše nejlepší spisovatele, kde dlí česká elita jako je K. Čapek či V. Nezval apod. jejich kvality jsou neodiskutovatelné. Samozřejmě mi nepřísluší abych došelk takovýmto závěrům po přečtení pouze jedné knihy, ale i po nahlédnutí do jiných jeho děl, mi bylo překvapením, že i další příběhy jsou psány stejnou formou. Tím se rozumícelkově nesouvislý děj, nebo děj, ve kterém je pozornost upoutávána na každičkou postavu, byť je sebemenší. Dále pak samotné podání textu, který je nikdy nekončícím monologem. Dává mi to pocit, že autor mnohdy neví čím začít, jaké téma si  vybrat, jakou postavu zahrnout do příběhu, a tak udělá všechno najednou pokud možno v co nejrychlejším sledu událostí.  Vidím v tom spojení v jeho zálibě v surrealismu, kdy na mě kniha působila jako koláž několika slepených příběhů najednou. Dokonce jsem četl, že některé své příběhy i rozstřihával a skládal opět nesouvisle do jednoho celku. Když si tato všechna fakta ale uvědomím, nerozumím skutečnosti, že je tak oblíbeným autorem u tolika lidí, od vzdělaného intelektuála, až po obyčejného „pijáka“ kdesi v hospodě Pod Kaštanem. Mnohem více bych rozuměl tomu, kdyby byl oblíbený právě pro onoho vzdělance, pro kterého věřím, může být okouzlující a do jisté míry i šokující, náhled na život obyčejných lidí. O tom totiž celá Hrabalova tvorba je. Velmi prostou formou servíruje životy a strasti obyčejných lidí, ve kterých hledá tzv. perličky, neboli dobrotu, která jak věří, je schována v jakémkoli člověku ať už je jakkoli hrubý či vzdělaný.
Mé zklamání také do jisté míry vychází z faktu, že jsem viděl téměř všechny snímky, které byly na motivy jeho příběhů a povídek natočeny Jiřím Menzlem. Právě kvůli nim a jejich nádherné české poetičnosti, jsem byl rozhodnut si přečíst nějakou z jeho knih. Ale žádnému z těchto faktorů se mi nedostalo. Nemohu popřít, že mne několikrát mezi tou prostou mluvou zaskočila lehce načrtnutá filosofická témata a zamyšlení, která dávala tušit, že autor není kdejaký nevzdělanec. Leč forma autorem zvolená mi přijde osobně nešťastná a těch pár zářných chvil, co jsem u knihy zažil, několikanásobně přebijí útrapy, které vedly jeho prokousáním se, pokazily zhola celý prožitek.

Pro přidání komentáře se přihlašte.
libig
kvalita komentáře: 0 libig 06. listopadu 2008, 21:09
Bakllazaan
kvalita komentáře: 0 Bakllazaan 06. listopadu 2008, 20:56
Harr: díky
Harr
kvalita komentáře: 0 Harr 06. listopadu 2008, 20:54
Bakllazaan: Pokud se chceš o Hrabalovi dovědět víc, přečti si prosím "Životopis trochu jinak" je zde: http://www.odaha.com/bohumilhrabal.php?f=CurriculumVitae
libig
kvalita komentáře: 0 libig 06. listopadu 2008, 20:07
Bakllazaan: chtěl vydávat své knihy, tak trošku kolaboroval a bylo...underground mu to dlouho neodpustil...
Bakllazaan
kvalita komentáře: 0 Bakllazaan 06. listopadu 2008, 19:26
Harr: Snad máš pravdu:)
libig: vyměkl:)...co ho k tomu přimělo?...nevíš?
Harr
kvalita komentáře: 0 Harr 06. listopadu 2008, 11:32
Bakllazaan: Neřekla jsem tím, že bys měl autora vychvalovat, já tím myslela ho nezatracovat proto, že se mi nelíbí - tzn. nepoužívat vyjádření:"Mnohdy jsem si během četby knihy -Obsluhoval jsem anglického krále- sám sobě říkal, jak tento člověk může být zařazován mezi naše nejlepší spisovatele.."...jako by šlo o nějakého "pisálka"...Možná by opačný způsob tzn. nejprve číst a pak vidět film, byl lepší....
Nikterak Tě neodsuzuji, snažil ses, to je chvályhodné, třeba se později k Hrabalovi vrátíš a názor změníš...nebo taky ne....
Jsem ráda, že jsi spustil "polemiku".
libig
kvalita komentáře: 0 libig 06. listopadu 2008, 09:32
Bakllazaan: v tý době to mohlo být jiné a taky díky bohu bylo, ale ne jen díky hrabalovi - naopak, hrabal v sedumdesátých letech celkem dosti vyměkl a poskytl šílený rozhovor do stranických novin Tvorba...což mělo za následek to, že underground podnikl akci pálení knih bohumila hrabala...i taková byla doba...
Bakllazaan