Jde to Dobré Wow!

Máj (recenze)

Literatura > Recenze
školní recenze na Máj

Máj v září (recenze)

Třísko! Matěji!! Sandro!!!

Zcela čistě informativně jmenujte jakoukoliv zfilmovanou adaptaci knižní či komiksové předlohy. Ano, jistě začnete „z fleku“ chrlit názvy jako Batman, Spiderman, Šifra mistra Leonarda nebo z dílen českých filmařů Obsluhoval jsem anglického krále, Román pro ženy či Bestiář a nespočet dalších. Ale nyní si zahraju na přísného profesora a přitvrdím – zkuste si rozpomenout na nějakou zfilmovanou báseň. Tak! Mozkové závity již skoro vzplanuly tou námahou z přemýšlení, ale z úst stále jakoby se žádná idea ven nedokázala prodrat.

Tragédijní. Trapné? Jaká by z toho zas vylezla kinematografická zrůdnost? Tak takhle by se nejspíše bránili zarytí poetové. Na druhé straně by se ozývaly výkřiky režisérů a scénáristů, že takový počin by byl nezvládnutelný. Dnešní doba si přece ale občas klade velké a mnohdy nedosažitelné cíle, a proto se někteří z nás snaží odpovědět na příchozí výzvy podle jejich nejlepšího vědomí a svědomí. A právě taková jedna příležitost poletovala kolem známého českého režiséra F. A. Brabce, který má na svém kontě úspěšné adaptace jako je Erbenova Kytice nebo drama Alfreda Jerryho Král Ubu.

Notoricky známá báseň, tedy vlastně jen její část, se objevuje v čítankách snad pro všechny ročníky základních i středních škol. A přesto vlastně ani nikdo pořádně neví, o čem že ten pan Karel Hynek Mácha psal. Jestli o milostném trojúhelníku, který skončí tragicky? O rozervaném hrdinovi, jež je zabit kvůli lásce a její obraně? Nebo zkrátka jenom o lásce a trápení? No, každopádně interpretace jakékoliv poezie je obtížná a tak si v té či oné básni najede každý čtenář nějakou tu myšlenku, jež je mu blízká. Brabec chtěl ale Máj přiblížit pro všechny a udělit mu novou vlnu popularity i v naší době. Samotná romantická báseň Máj je jistě poutavá zejména pro starší a pokročilou čtenářskou obec. Problém se rýsuje s mladou generací. Jak právě pro ni, nejpočetnější návštěvnickou sortu, vytvořit něco poutavého a zajímavého?

Mladé lidi zajímá hudba – to nepochybně. Režisér tudíž zapátral v hloubi kapsy a vsadil velkou část svých financí z rozpočtu filmu na populární českou kapelu Support Lesbiens. Jejich skladbu „Máj“ bylo možno zaslechnout z našich rádií několik dní před premiérou samotného filmu. U hudby ale ještě chvilku zůstaneme. Během druhého intermezza jako byste se náhle ocitli v jiném prostředí, jako byste třeba přepnuli na jiný program. Po obrazovce se najednou prohánějí laciné maškarní kostýmy, hraje rocková až punková hudba. Skoro vás až napadne, zda-li lesní rej nepožil před natáčením nějakou halucinogenní drogu. Ale asi to na mládež zapůsobí a přitáhne je ztvárnění stavů jim blízkých.

V dnešním světě se uplatňuje cenzura veškerá žádná. Nic zkrátka není tabu a podle gustu žádný dišputát… ale hippies členka loupežnické bandy neustále ‚nahoře bez‘ a velice vnadná Jarmila, také dosti spoře oděna, možná vzbudí u dámského publika lehké znechucení. V některých případech se zcela jistě jedná dokonce o jistou formu závisti každodenní dávky až poněkud naturalisticky ztvárněné fyzické lásky Jarmily a Schiffnera, otce Viléma. Erotika provází celý film v hojné míře a to občas zbytečně a nevhodně.

I tohoto faktu si určitě byl Brabec vědom, neboť do role Viléma obsadil nekonvenčně vyhlížejícího, avšak velice atraktivního mladého Matěje Stropnického. Jestli se zhostil role dobře, je na vás posoudit, ale každopádně splňoval představy o nepříliš proslaveném obličeji a zároveň i velice působivém vzhledu. Zde si tedy na své přijde dámská část publika.

Na jedné straně máme Viléma, na druhé Jarmilu a mezi nimi rozplizlé poetické obraty, které jsou stejně pro většinu lidí nepochopitelné. Do filmu se proto nutně musely zakomponovat  i další postavy. Prostor je věnován náruživému otci Viléma. Starého Schniffnera ztvárnil slovenský herec Juraj Kukura a asi jen mizivé procento české populace neví, jakže to s ním nakonec dopadne. Jak v básni, tak ve filmu je zabit rukou syna. Po rozhořčení z jistého sexuálního aktu s Jarmilou mu Vilém chladnokrevně a bez váhání podřízne hrdlo. Na schnoucí bílá prostěradla z rány vytryskává krev a hlavní zápletka je na světě. Máme tu ale i nové postavy, jež v básni nefigurují. V příběhu se objevuje také Jarmilina matka, pro kterou bychom dnes zcela jednoznačně zvolili přízvisko ‚kuplířská pasačka vlastní dcery‘.

Jistě se každý ještě na škole učil, že v tvorbě romantických básníků sehrává nedílnou úlohu příroda. A přesně to je i ve filmu zachováno. Někde více, někde méně povedeně a věrohodně. Svěží jarní příroda, bující lesy a v tom se probíhá mladá krásná dívka s tělem, se kterými by bylo až hříšné nehřešit. Přijdou ale červánky a je jasné, že byl spáchán zločin. Hromy a blesky a v tom surová erotika téměř neustále.

Tak se nakonec ptám – není náhodou nejdůležitější, jaké si z filmu odnášíte zážitky? Jak naladěni procházíte hlavní východem ven? Zřejmě zde je ten estetický účel a zdá se, že mu pan Brabec dostál. Ještě chvíli po shlédnutí Máje máte před očima červánky, začnete si vážit kostí, dokud vám je nezpřeráží do kola a tak nějak se budete cítit lépe při vědomí, že tato mrazivá doba je již za námi.