Jde to Dobré Wow!

Kult učitele

Literatura > Úvaha
o tom, že o přestávce všichni studenti vzorně sedí na místech, na lavici připravené učení na další hodinu, a za polohlasné, velice sofistikované konverzace se spolusedícím konzumují doma připravenou svačinu. jsou děsně vzorní a vyčkávají příchodu.buh

Rozhostí se ticho – tedy poklid o přestávce, kdy všichni studenti vzorně sedí na místech, na lavici připravené učení na další hodinu, a za polohlasné, velice sofistikované konverzace se spolusedícím konzumují doma připravenou svačinu, vystřídá ten strašný tlak, který zaplní uši, když se třicet lidí v náhlém nábožném vytržení zahledí ke dveřím. Všichni se zcela synchronizovaně postaví a hledí před sebe. Kantor právě vstoupil do třídy.

Předstoupí před katedru a rozhlédne se po třídě. Všichni vzorně učesaní, čistě oblečení, inteligentně se tvářící a přímo bažící po vědomostech. Lehké, důstojné pokynutí hlavou a studenti se mohou posadit.

„Absence?“ hledí do třídnice, teď z ještě pevnější a jistější pozice, kterou mu umožňuje umístění pozadí na jediné vypolstrované židli v místnosti.

„Kubátová.“

„Kde je?“ zeptá se obezřetně. Student téměř v posvátné hrůze, kterou si učitel mylně vykládá jako výraz přiměřené úcty, vykoktá něco o tom, že spolužačka utrpěla zápal plic a tak se dnes zotavuje doma. Kantor pokývá hlavou, leč netváří se spokojeně, protože Kubátová u něj má jednu dvojku a jedno dvě méně, což jí automaticky přilepí štítek „Flákačka“. Určitě zevluje někde mimo školu a dělá nějaké nepravosti, jako je třeba chůze po špatné straně chodníku a podobné příšernosti!

Zavře třídnici a přistoupí k výuce. Studenti lačně polykají každé jeho slůvko a propisky jezdí po papírech ze strany na stranu. Nikdo si nedovolí ani ceknout, ani se pohnout, studenti se vzorně hlásí – pokud seberou odvahu k narušení plynulosti dokonalého učitelova výkladu – a pokud se projdete po třídě a nahlédnete do sešitů, zjistíte, že je jeden téměř jako druhý – žádné obrázky po okrajích! Co kdyby přišla inspekce! Všichni píší přesně podle normy! A žádné karikatury páně profesorské!

 

To je trochu zextremizovaná verze toho, co si zřejmě někteří dnešní pedagogové představují jako ideální, ne-li dokonce naprosto běžné či bezpodmínečně nutné. Mnozí z nich jsou postižení vizí studenta, kterému je učitel autoritou, téměř až nadčlověkem, ke kterému se má vzhlížet – a to bez debat!

Studenti na chodbách nezdraví – a když už, tak nepřiměřeně nahlas či nedostatečně zdvořile. Studenti neprojevují zájem o můj předmět a tvrdí, že je jim jedno, jaká je mezi kterými prvky vazba a co se těží v Mauretánii. Studenti se opovažují se mnou diskutovat o svých právech, o hodině pijí a odmítají mi sdělit, kde byli na dovolené – bez okolků mi do očí řeknou, že to není má věc, co dělají ve volném čase!

„Dnes je jiná doba!“ křičí na mě. Doba, kdy si můžou nezvedení výrostci dělat, co chtějí, kdy Morávkovi nemůžu dát ani pětku z písemky, aniž by mi jeho tatínek přiběhl pohrozit zaťatou pěstí. Doba, kdy si studenti rozbíjejí hlavy a nosí do školy zbraně, kdy třináctiletí chlapci znásilňují dospělé ženy a kdy čtrnáctileté dívky mají děti se svými strýčky. „Vše v pořádku, je jiná doba.“ Opravdu?

 

Náš matikář si na mě zasedl – na mě a na mých devětadvacet spolužáků; na všechny bez rozdílu. Neustále nás zahrnuje úchvatnými vtipnými průpovídkami typu „No ty seš úplně blbej!“, nenechá si ujít jedinou příležitost, aby někoho z nás shodil a má nevýslovnou radost, když někomu z nás může dát pětku. Zkrátka a dobře se chová jako arogantní pitomec. A já nakonec ještě dostanu třídní důtku za to, že tohohle blbečka, který je stejně starý jako moje sestra, nezdravím pokaždé, když ho potkám v té složité spleti školních chodeb.

Nejspíš si přes víkend z pohádek nastuduji ono elegantní princeznovské pukrle – čistě panu matikáři pro radost.

 

 

Učitel má být vzorem. Škola má vychovávat, školní prostředí má zásadní vliv na vývoj dospívajícího jedince.

Místo skutečných osobností se svěžím či zodpovědným přístupem jak k výuce, tak k žákům, se však setkáváme s lidmi, kteří jako by se bavili vyvoláváním konfliktů se studenty (tady se hodí zmínit známou písničku kapely Sto zvířat, kde autor textu zcela trefně podotýká: „Sorry, naše první vzory nenáviděj fóry a duševně jsou chorý a chtěj spory víc než já.“), kteří trpí utkvělou představou o jakémsi „kultu učitele“, kdy by byli uctívání jako inteligentní bytosti, vývojově na daleko vyšším stupni, než studenti krčící se v lavicích – ač je i takový student někdy uvědomělejší, než podobná profesorská individua. A v neposlední řadě tu také máme přesluhující učitele, kteří zůstávají na škole zřejmě jen z finančních důvodů, nebo z nehynoucí lásky ke vzdělávacím ústavům, protože jejich stařeckým kostem přece nemůže dělat dobře to, jak neustále usínají při hodinách a hroutí se na katedru. Nesmíme zapomínat ani na naprosté nováčky v oboru, nebo i starší vykonavatele tohoto vznešeného řemesla učitelského, kteří se s ním ale jak se patří nesžili, či pro něj prostě nejsou zrozeni, a pro své studenty nepředstavují dostatečnou autoritu na to, aby jim vůbec stáli za pozornost.

Ano, doba je jiná – a v mnoha směrech dosti šílená. To ale studentům nedává právo na nepřiměřeně drzé chování; stejně tak to ale také znamená, že by se profesoři nad sebou měli zamyslet – jaký v nás mají děti vzor? A nepřebírají od nás některé vzorce chování?

Učitel by měl vychovávat, samozřejmě. Stejně tak by si ale měl uvědomit, že nejen on „je jenom člověk“, ale i studenti, které dostal na starost, jsou lidé a zaslouží si, aby tak s nimi bylo jednáno.

Pro přidání komentáře se přihlašte.
bashelamba
kvalita komentáře: 0 bashelamba 18. listopadu 2007, 11:12
gorik: jo, přesně jsi vystihla to, co mě na tom trápí - že je tam toho moc a je v tom šílenej guláš.. jenže mi přijde, že je to všechno tak nějak provázaný a důležitý je šecko.. takže máš recht, že to chce buď nějaký myšlneky úplně vyházet, nebo to komplet překopat
dík za názory ;)
towstie
kvalita komentáře: 0 towstie 16. listopadu 2007, 21:05
fajn
gorik
kvalita komentáře: 0 gorik 16. listopadu 2007, 18:09
Tak jo přelouskala jsem to ještě jednou a už sem si dala dvě a dvě dohromady. Máš to jako vždy mrtě dobře čitelný.

Jenom je háček v tej přehlednost, poprvý jsem se v tom opravdu ztratila a nevěděla jsem co si čím chtěla říct. No a na podruhý jsem pochopila, že z toho mělo vyjít - něco v tom smyslu, že by se nad sebou měli učitele zamyslet a maličko slevit, i když je doba v hodně směrech porouchaná:)

Jenže mi příjde, že to máš hrozně pomotaný. Jako myslím tím, že v tom máš smíchaný tři témata, možná ještě víc. Na jednej straně profesor, kterej si rve vlasy, protože nemůže učit tak jak je zvyklej, potom doba, která nás obklopuje a my jsme ji ovlivněni a nakonec to, že to učitele přeháněji. Prostě je to zmatený, zaměř se na jedno a to popiš, nebo ty témata nějak pěkně spoj:)
Zatim hodnotit nebudu, až pozdějc:) musím spěchám, kdyžtak ještě něco dodám:)
bashelamba
kvalita komentáře: 0 bashelamba 15. listopadu 2007, 17:04
filipha: jsem se snažila to trochu vyvážit, aby tam bylo naznačený i to, že studenti nejsou dokonalí
ke zdravení.. u nás si na zdravení stěžují pořád ti samí učitelé - na tom možná něco bude :) jasný, jsou tu machři, kteří "maj tu úču na háku, voe neasy pyčo". ale když někdy někoho pozdravím a on se na mě buď nepodívá vůbec, nebo jako bych ho chtěla zabít, popř. mě sjede arogantním pohledem a tenhle jeho přístup se opakuje pořád, po pár pokusech přestanu mít chuť s nim jakkoli komunikovat
chtěla bych od nich, aby mě učili a nechovali se jak pitoměčkové :) i když za pár let, s odstupem, to možná budu zase vidět trochu jinak ;)
Zvrhlik: "Úvaha ... by měla však nabízet aspoň nějaké řešení a nejen popisovat stav, který je většině studentů denním chlebem...." to je dobrá připomínka, dík ;)
osobně si myslim, že tohle sem docela patří.. úvahy, fejetony.. v tom je spousta vlastní invence autora.. nebo.. nevim, jak to říct.. prostě se mi nelíbí, jak se literární servery měněj v zásobárnu dílek s nálepkou "poezie" :)
a za přísnost strašně moc děkuju - to potřebuju předělat do nějaký čitelný verze a kdybych nepotřebovala vědět, co kde jak mám blbě, tak se tady s tim vůbec nevytahuju ;)

amna: zrovna u tohohle mi máš co závidět, teda.. fakt že jo ;)
Zvrhlik
kvalita komentáře: 0 Zvrhlik 15. listopadu 2007, 16:30
Značně nekoherentní. Todle by se hodilo spíš na www.zpovednice.cz než na literární web. Je trochu rozdíl mezi vypisováním se z problémů a uměním. Hodnotím uměleckou stránku. S obsahem se dá víceméně souhlasit. Úvaha (nebo co to je) by měla však nabízet aspoň nějaké řešení a nejen popisovat stav, který je většině studentů denním chlebem. Sorry za přísnost.
filipha
kvalita komentáře: 0 filipha 15. listopadu 2007, 12:44
Co chces od tych ucitelskych platov? Aby ta ucili, vychovavali a este aj boli tvojimi kamaratmi? :sry:
Fakt nedrzim nikomu stranu, ale fakt to maju tazke... ty si zo skoly prec za par rokov, oni maju bandu idiotov na ociach denno-denne... Co keby sme im to sprijemnili najprv my (ucenim, zdravenim - ano, je starsi, a tak, ako sa pozdravim v obchode, na ulici susedovi...tak sa pozdravim aj ucitelovi ked ho vidim prvykrat v ten-ktory den) a uvidime, co sa bude diat?

Na strednej som mala par socialistickych prisluhovacov a to bolo uz par rokov po 89tom...raz ma profesorka odporucila do psych.liecebne pred celou triedou: hadaj co sa stalo? Cela skupina, ktora sme ju mali (na strojopis - a to som bola jedna z najlepsich), sme ju od toho momentu neznasali a ignorovali ju. Ina profesorka mi, pokym moje vlasy nedorastli k pleciam, nedala inu znamku ako 2 aj ked som v predmete excelovala.

Ponaucenie je take, ze od ucitela nechci nic ine ako to, co uci, inak budes sklamana...ani oni od teba nechcu az tak vela :hi:


amna
kvalita komentáře: 0 amna 14. listopadu 2007, 22:49
jo, jo, jo :) nebavily jsme o tomto tématu náhodou někdy? :)
ty máš prostě dar umět se dobře vyjádřit :) >>amna závidí<<
bashelamba
kvalita komentáře: 0 bashelamba 14. listopadu 2007, 21:25
gorik: malinko zmatený.. je to absolutně strašný..

Fairiella: tak oni jsou i fajn učitelé.. každej má aspoň jednoho takovýho.. ale právěže máš jednoho normálního a na něj připadá deset úplně přblblejch :)
gorik
kvalita komentáře: 0 gorik 14. listopadu 2007, 21:14
Je to maličko zmatený no, ale lepčí koment doplnim v následujících dnech, moc mi to teďkons už nemyslí;)
Fairiella
kvalita komentáře: 0 Fairiella 14. listopadu 2007, 21:09
Howgh. I když já měla štěstí takového profesora mít, kterého zmiňuješ v posledních třech řádcích. Jenže bolestné je na tom právě to, že to je výjimka... (vždycky nás učil správně psát "výjimečný" :))
Přečetla jsem to jedním dechem, je to fakt dost dobře napsané.
bashelamba
kvalita komentáře: 0 bashelamba 14. listopadu 2007, 21:04
s timhle fakt potřebuju poradit, páč jsem z toho uplně nešťastná už a nevim co s tim. chň
  • bashelamba Autor
    bashelamba
  • 0 bodů
  • 11 komentářů
  • 0 hodnocení
  • 14. listopadu 2007, 20:59
  • 1635 zobrazení
  • 0 oblíbené
© 2006 - 2019 HumanART.cz - všechna práva vyhrazena | kontakt | reklama | podmínky | informace o HumanARTu | design & code by expectum.cz & ryz.cz